KRISTIANSAND: Oljesølet fra Godafoss-havariet den 17. februar førte til storstilte aksjoner på sjøen. Det islandske containerskipet hadde rundt 800 tonn tungolje om bord. De største påslagene av olje er gjort på Sandøy i Nøtterøyskjærgården og på Ryvingen fyr i Vest— Agder.

— Så langt har aksjonen kostet 75 millioner kroner, opplyser seksjonsleder i miljøvernavdelingen ved Kystverket, Rune Bergstrøm, til fvn.no.

Frakteskipet Godafoss på grunn utenfor Hvaler. Foto: Scanpix. Foto: Hans O. Torgersen (Aftenposten)

Til sammenligning kom aksjonene etter Full City katastrofen på 230 millioner kroner.

Ikke overraskende store tall

— Så det er ikke noen overraskende store tall vi snakker om, poengterer Bergstrøm og peker på at det er de store sjøressursene som koster i slike aksjoner.

— De store fartøyene koster en halv million i døgnet. De utgjør de største kostnadene.

I godt og vel ti døgn ble Kystverkets oljevernskip som er spesialbygde for oppgaven, tatt i bruk for å legge ut lenser og rydde opp i oljesølet.

I tillegg måtte skipene vaskes grundig for hvert oppdrag før de kunne til sjøs igjen. Tre svenske og to norske kystvaktskip med hver sin slepebåt og spesialutstyr ble tatt i bruk fra starten av. I tillegg påløper utgiftene på å kvitte seg med oljen, som regnes som spesialavfall.

Regningen blir sendt til rederens forsikringsselskap.

Sender regningen til forsikringsselskapet

— Alt dette skal sendes til rederen og hans forsikringsselskap. Heldigvis er forsikringsbeløpene på dette hevet i Norge, så det er lenge igjen til vi når taket.

- Hvor stort er forsikringsbeløpet per i dag?

— Vi har ikke brukt en fjerdedel av det ennå, svarer Bergstrøm.