kenyafax.png

— Dette går fryktelig inn på oss alle. Ulykken har rammet unge mennesker som var her i et fredelig ærend, sier Magnus.

Fædrelandsvennen møtte ham hjemme i residensen hans i sentrum av Nairobi sent mandag kveld under en mellomlanding på vei til Kisumu. Da hadde han jobbet med ulykken hele dagen. Blant annet fikk han sendt av gårde sin utlendingsattaché Dag Petterson til Kisumu, som ligger om lag 400 kilometer vest for hovedstaden.

— Han skal bistå så godt han kan med den hjelpen de vil trenge, nå i første omgang på sykehuset, sier ambassadøren, som tidligere ikke har vært involvert i noe så alvorlig med nordmenn i Kenya.

Tett kontakt

Han forteller om tett kontakt med utenriksdepartementet i Oslo gjennom hele dagen.– Selv kjenner jeg ikke detaljene rundt ulykken, ut over at én har omkommet og én er hardt skadd, sier Magnus.

Ambassadøren kjenner ikke sykehuset kristiansanderne ligger på konkret.

– Men den er en del av agakhan-stiftelsen. De er kjent for å drive sine sykehus seriøst og godt. Jeg håper på den bakgrunn at de får den hjelp de trenger, sier han.

Nettverk

I følge Magnus bør det heller ikke oppstå noen byråkratiske problemer med å få hjem den døde.— Det er et utstrakt internasjonalt nettverk av begravelsesbyrå som også Kenya er en del av. Det er vanskelig for meg å si noe sikkert, men jeg både håper og tror at kisten kan sendes hjem innen et par dager, sier ambassadøren.

Framover vil utlendingsattache Dag Petterson fortsatt være sammen med nordmennene i Kisumu, for å assistere så lenge det er nødvendig.

Utfordrende trafikk

Han har vært ambassadør i 1,5 år i Nairobi. Han vil ikke uttale seg om denne ulykken spesielt, fordi han ikke kjenner detaljene, men sier at det opplagt er en utfordring å ferdes i trafikken i Kenya.— Dette har å gjøre med fattigdomsproblematikken, som gjør at det finnes mange gamle biler, som følge av stor brukbilimport. Det er lov å importere inntil åtte år gamle biler, sier han.

Kjørekulturen karakteriserer han som brukbar blant privatbilistene.

— Men det er ikke noe kollektivtilbud, og derfor er det private minibusser som kjører rundt. Disse er svært ofte involvert, fordi de kjører uvørent. De skal fort fram for å tjene penger raskt, sier han.

Selv sier han at han ikke er redd for å være i trafikken.

— Jeg er litt immun, rett og slett, sier han.