Oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea Markets. Foto: Presse
NYG09725.pdf Foto: Jonas Taraldsen

— Jeg hører at det er mye billigere i Danmark, så det er jo uforståelig hvorfor det skal koste så mye mer her, sier Kåre Breivik.

Han fylte bilen med diesel på Statoil Vesterveien Nord fredag ettermiddag, til en pris på 13,59 kroner per liter.

— Prisene er jo nesten på samme nivå som da olja kostet dobbelt så mye. Den burde ha vært på rundt 10-11 kroner, da hadde jeg vært fornøyd, sier han.

På andre siden av veien sto Christian Breilid, også han fylte diesel.— Prisen har jo ikke gått ned selv om oljeprisen har gått ned, det er merkelig. Det er mulig at den svake krona er en forklaring på dette, men det er likevel en god del av prisen som går til avgifter. Jeg pleier vanligvis å fylle drivstoff mandag formiddag, det er da det er billigst, sier han.

15,07 for literen

Statoil oppgir på sine hjemmesider av deres veiledende pris for bensin og diesel er på henholdsvis 15,07 kroner og 14,11 kroner. Rundt 60 prosent av dette er avgifter, 30 prosent er innkjøpspris og de resterende 10 skal dekke kostnader og skape fortjeneste.

På bensinstasjonen YX Vågsbygd var pumpeprisen på bensin litt over 15 kroner torsdag ettermiddag. Ved Statoil Vesterveien Nord lå prisene på 14.79. I juni i fjor var prisene på nordsjøolje 111,80 dollar. I snitt har oljeprisen siden da mer enn halvert seg, ifølge Dagens næringsliv.

Les også:

— Fallet oppleves som mindre

Oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt mener at svak norsk krone er årsaken til at oljeprisen ikke gir utslag på bensinprisene.

Les også:

— Noen tenker kanskje at når de ser at prisen på råolje har stupt, så forventer de at bensinprisene også skal falle kraftig, men det gjør de ikke, sier Saltvedt, i Nordea Markets.

Ifølge henne har det å gjøre med at 60 prosent av det vi betaler for bensin fra pumpe er skatter og avgifter. De resterende prosentene svinger med de internasjonale prisene.

— Når krona i tillegg er så svak som den er nå, så vil fallet i bensinprisene oppleves som mindre, sier hun.

Kostbar import

Råoljeprisen settes i dollar, og vi importerer en del av bensinen vi bruker fra utlandet. Den prises også i samme valuta.

Oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea Markets. Foto: Presse

— Når oljeprisene faller, så blir mange bekymret for hvordan det skal gå med norsk økonomi, og den norske krona. Derfor er det mange som selger kronene sine, og verdiene faller. Norge lever av å selge olje og gass, det er 50 prosent av inntektene våre. Når vi da skal importere for eksempel bensin fra utlandet, blir det dyrere. På tross av at oljeprisen og bensinprisen faller, vil det motvirkes av en svak norsk krone.

Bensinkjedene under oppsyn

— Så det er ingen som stikker av med en fortjeneste her?

— Nei, før jul innkalte finansministeren til møte med bensinkjedene. De har lenge vært under lupen, og det ble konkludert at det er vanskelig for dem å skulle prøve å få profitt ut av dette.