— Dessverre er ikke dette uventet. Vi ser nok bare toppen av isfjellet når det gjelder ruspåvirkede tungbilsjåfører. Jeg vil hevde at sjåfører fra de tidligere østblokklandene er overrepresenterte i statistikken over rusede sjåfører, sier Kjell Nilsen.

Fylkesleder Kjell Nilsen i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder hevder sjåfører fra de tidligere østblokklandene er overrepresentert når det gjelder å være ruset på jobb. Foto: Reidar Kollstad

Ikke promilleDet var søndag kveld at politiet ble varslet om en trailer som kjørte vinglete på E 39 ved Vigeland i Lindesnes. Føreren ble pågrepet øst for Lyngdal, og mistenkt for ruskjøring.

Han blåste imidlertid grønt for alkohol, men politiet mener det er grunn til å tro at han var påvirket av trafikkfarlige medikamenter eller narkotika.

Føreren har siden søndag vært innlagt på sykehuset i Flekkefjord, og var tirsdag ettermiddag ennå ikke blitt avhørt.

— Med tanke på hvor store krefter som er i sving når trailere kommer ut av kontroll, var det skremmende å høre om sjåføren som søndag var så ruset at han ikke kunne avhøres av politiet. I tillegg til de betydelige farene som påvirkede sjåfører utsetter seg selv og sine medtrafikanter for, ødelegger de ryktet til hele transportnæringen, sier Kjell Nilsen.

Distriktsleder Øystein Krogstad sier UP i Agder og Rogaland gjør mye for å luke ut rusede tungbilsjåfører. Foto: Jon Anders Skau

— Drapsmaskin- En trailer med en ruset sjåfør er en forferdelig drapsmaskin, som vi setter mye inn på å stoppe. Utrykningspolitiet sjekker mange lastebilsjåfører, men det er heldigvis få som viser seg å være påvirket, sier distriktsleder Øystein Krogstad i UP.

Han har imidlertid ingen formening om eller statistikk på at utenlandske sjåfører er overrepresenterte i russtatistikken.

Ifølge Statistisk sentralbyrå ble totalt 3871 personer i 2013 dømt for ruskjøring i Norge.

Skremt

Distriktsleder Ole Rath i Trygg Trafikk i Vest-Agder er skremt over at det finnes trailersjåfører som setter seg ruset bak rattet.

— Farepotensialet er enormt med så store kjøretøy. Det er blitt dokumentert at mange tungbilsjåfører bryter kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og at enkelte også tyr til medikamenter for å holde seg våkne. Yrkessjåfører som ruser seg på jobb bør etter min mening utestenges fra yrket for resten av livet, sier Ole Rath.

Økt kontroll

Samferdselspolitiker Åse Michaelsen (Frp) på Stortinget vil teste flere utenlandske sjåfører for ruspåvirkning på grenseovergangene, og mener de som blir tatt, må straffes hardere.

— Transportørene har også et ansvar for hvem de hyrer inn, og bedrifter som bestiller transportoppdrag kan stille krav til at sjåførene som benyttes både er kvalifiserte og har rent rulleblad i forhold til ruskjøring, sier Åse Michaelsen.

Trailersjåføren stoppet på denne busslomma ved E 39 vest for Lyngdal. Foto: Jan Ivar Rafoss

Stortingskollega Hans Fredrik Grøvan, som også sitter i samferdselskomiteen, sier at kontroll av tungtrafikken er en prioritert oppgave som også er intensivert de siste årene.— Obligatorisk alkolås i både busser og trailere ville kunne luket ut en del av de farlige sjåførene, selv om det ikke ville fanget opp sjåfører som er ruset på medikamenter, sier KrF-politikeren.

Mer edruelige enn andre

En studie utført av Folkehelseinstituttet viste at andelen tungbilsjåfører som er ruset er mindre enn blant førere av personbiler.

— Andelen tungbilsjåfører som kjører i ruspåvirket tilstand er ikke stor, men det finnes en del enkeltsaker med stort skadepotensial, sier seniorforsker Hallvard Gjerde ved Folkehelseinstituttet.

Studien fra 2012 viste at 0,1 prosent av tungbilsjåførene som frivillig lot seg teste, hadde over 0,2 i alkoholpromille. Tilsvarende tall for person- og varebilførere var 0,5 prosent.

0,8 prosent av tungbilsjåførene var påvirket av trafikkfarlige legemidler og 1,1 av narkotika. Andelen førere av person- og varebiler som var påvirket av trafikkfarlige legemidler og narkotika var henholdsvis 4,3 prosent og 2 prosent. Undersøkelsen ble gjennomført blant 910 tungbilsjåfører og 5774 førere av person- og varebiler.