KRISTIANSAND: — De som rammes hardest, må ut med 7200 kroner i året, men det er nok et fåtall. Jeg antar at bilistene i snitt vil måtte betale 3-4000 kroner årlig i bomavgift fra sommeren neste år, sier Kristiansands ordfører Jan Oddvar Skisland.

— De nye prosjektene i Vågsbygd og ved Kjevik blir veldig bra. For å kunne realisere dem, må vi kreve inn bompenger. Staten skulle finansiert en betydelig større andel av de viktige prosjektene, men vi er gjort avhengig av bompenger, sier Skisland.

Det er de som kjører mye rundt Kristiansand som vil måtte betale mest.

Slutt på årskort

  • Det mest spesielle er at årskortet forsvinner og at folk må betale for hver passering, sier Karl Sandsmark, senioringeniør i strategistaben i Statens vegvesen, Region sør.

En bilist som passerer bomstasjonen mer enn 60 ganger i måneden i ett år og har et verdiabonnement med 50 prosent rabatt, vil maksimalt betale en årspris på 7200 kroner. Nå er prisen for et årsabonnement 1500 kroner.

— Er ikke dette en drøy økning i prisen?

— For dem som kjører mye, vil det bli en del penger. Samtidig skal du kjøre ganske mye for å få 60 passeringer i måneden. Hver passering over de 60 i måneden, er gratis. Og det registreres bare en passering per time, understreker Sandsmark.

Før sommeren

Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune skal endelig behandle forslaget før sommeren. Det er de siste månedene behandlet og godkjent av de fem nabokommunene.

— Bompengevedtaket, sammen med reguleringsplanene og kostnadsoverslag, må inn til Stortinget, som skal godkjenne den nye bompengeordningen, sier Sandsmark.

Det er politikere i distriktet og fylkeskommunen, areal- og transportutvalget (ATP), som i samarbeid med veivesenet har utarbeidet det nye forslaget til ny bompengeordning.

For lite penger

Øystein Holvik er prosjektleder for ATP-prosjektet:

— Det er gjort beregninger som viser at det ikke kommer inn nok penger med de gamle prisene hvis veiprosjektene skal gjennomføres innen kort tid, sier Holvik.

  • Prisstigningen er jo stor, men det positive er at dette vil kunne dempe privatbilismen, sier Holvik.

- En tier ikke mye

Kristiansand Bompengeselskap hadde over 19 millioner passeringer i 2006. Daglig leder, Kjell Riseng mener bilistene tåler en tier ekstra.

  • Ti kroner for passeringen, som i dag, er veldig billig, sier Riseng.

  • Hvem blir hardest rammet av den nye ordningen?

— Jeg tror taxier, håndverkere og transportfirmaer vil være noen gruppene som vil merke ordningen, mener Riseng. Han tror ellers prisøkningen vil få liten betydning for folk flest.

— En tier ekstra er jo ikke mye penger i dag. Det vil ikke ha noen innvirkning på trafikkmønsteret, mener Riseng.