Harald Furre mener prisene i bomstasjonene må differensiert. Først og fremst for å sikre at de som forurenser mest skal betale mest. Men han avviser heller ikke at elbilene må begynne å betale. Her fra mandagens møte om bymiljøavtalen. Til venstre sitter Lars Aksnes fra Vegdirektoratet og Dagfinn Fløystad fra Statens vegvesen. Foto: Kjetil Reite
Phuong Bakke kjører hybridbil og mener det hadde vært rettferdig om hybridbileierne betalte mindre enn de som kjører bensin og diesel. - Det er jo spesielt når vi kjører i byen at vi kjører på strøm, sier hun. Bakke bor på Tinnheia og er her innom Meny på Grim. Foto: Kjetil Reite

KRISTIANSAND: — Hovedbegrunnelsen er at forurenser skal betale, sier Harald Furre til Fædrelandsvennen.

Han leder gruppa som jobber med bymiljøavtalen for Kristiansand. Den kan komme i 2018 eller 2019. Mandag var de ferdig med sitt forslag som nå går til bystyre og fylkesting:

• Bomsatsene økes med 50 prosent. Det vil si 21 kroner utenfor rushtiden og 32 kroner i rushtiden.

• Det er fortsatt penger til hovedsatsinger som Gartnerløkka, sykkelekspressvei og kollektivsatsing. Men utbygging av Vågsbygdveien mellom Lumber og Kjosbukta droppes.

• I tillegg kan det bli et helt nytt avgiftregime der man betaler ut fra hvor mye bilen forurenser.

Les:

Elbilene

Furre mener de nye bomtakstene må innrettes annerledes enn i dag og at det er de bilistene som forurenser mest som skal betale mest i bommen.

Harald Furre mener prisene i bomstasjonene må differensiert. Først og fremst for å sikre at de som forurenser mest skal betale mest. Men han avviser heller ikke at elbilene må begynne å betale. Her fra mandagens møte om bymiljøavtalen. Til venstre sitter Lars Aksnes fra Vegdirektoratet og Dagfinn Fløystad fra Statens vegvesen. Foto: Kjetil Reite

— I dag går skillet mellom elbiler og biler som ikke er elbiler. Men jeg mener det er feil at en hybridbil skal betale like mye som en utslippsbombe, sier Furre.

I dag går skillet mellom elbiler og biler som ikke er elbiler. Men jeg mener det er feil at en hybridbil skal betale like mye som en utslippsbombe.

Mandag fikk han styringsgruppa med seg på at satsene må kunne differensieres. Det kan enten skje fra første dag med ny bymiljøavtale eller når den reforhandles.

— Betyr det at også elbilene skal betale noe?

— Det gjenstår å se. Det jeg mener er at prisene må differensieres mer enn i dag, sier Furre.

Forutsetningen er at loven endres. Ifølge Lars Aksnes, direktør for styring og strategi i Vegdirektoratet, kan et forslag komme til Stortinget allerede før sommeren. I Oslo ønsker politikerne at elbilene skal betale fra 2017 hvis lovendringen er på plass. I første omgang ti kroner.

— Regjeringen har sagt at elbilfordelene skal vurderes etter 2017 eller så snart det er mer enn 50.000 elbiler. Og det nivået er allerede passert, sier Aksnes.

Les:

Opp 50 prosent

Det er nå bystyret i Kristiansand og fylkestinget i Vest-Agder som skal fatte et prinsippvedtak om bompengenivået før forhandlingene med staten begynner.

Phuong Bakke kjører hybridbil og mener det hadde vært rettferdig om hybridbileierne betalte mindre enn de som kjører bensin og diesel. - Det er jo spesielt når vi kjører i byen at vi kjører på strøm, sier hun. Bakke bor på Tinnheia og er her innom Meny på Grim. Foto: Kjetil Reite

De har altså droppet tidligere forslag om en vesentlig høyere økning.— Jeg er godt fornøyd med dette resultatet. Fram til i høst baserte man seg på en dobling av satsene, men nå legger vi oss på et helt annet nivå, sier Furre.

— Til gjengjeld blir det ikke noen utbygging av Vågsbygdveien?

— Det er en pris jeg er villig til å betale. For min del har det veid tyngst at vi nå får en økning på maks 50 prosent.

14 millioner

Det ser ut til å være flertall i bystyret for å gjøre noe med bomsatsene. Venstres gruppeleder, Ivar Bergundhaugen (V), sa til Fædrelandsvennen lørdag at han er villig til å ta betalt for elbiler.

Gruppeleder i Ap, Mette Gundersen, vil ikke gå så langt. Men hun er enig i at det trengs en større differensiering.

Dette er i utgangspunktet spennende tanker som bør utredes. Hvis prinsippet er at forurenser skal betale, er det dette et godt tiltak.

— Dette er i utgangspunktet spennende tanker som bør utredes. Hvis prinsippet er at forurenser skal betale, er det dette et godt tiltak, sier hun.

SVs Melissa Jocelyn er enig, men mener at det også trengs en debatt om elbilene.

— Det hjelper ikke vil hvis alle bare begynner å kjøre elbil, så vi trenger å diskutere det også, sier hun.