MANDAL: — Jeg er i sjokk. Myndighetene sier at forholdene skal legges til rette for små- og mellomstore bedrifter. Er det dette de mener? spør Tor-Magne Fredriksen, innehaver av as Sørimport i Mandal. Han er en av flere som er mektig irritert, etter at det i går ble klart at trafikkstasjonen i Mandal skal legges ned. Vegvesenet har i snart ett år jobbet med planer for å effektivisere driften og spare penger. I den forbindelsen har også trafikkstasjonsstrukturen blitt revidert. Region sør, med regionvegsjef Andreas Setsaa i spissen, har bestemt at Mandal trafikkstasjon er en av stasjonene som legges ned. Det betyr økte utgifter for den enkelte bruker. - Samtlige biler vi importerer må kjøres til trafikkstasjonen for registrering. Nå må vi ansette en ekstra person, bare for å kjøre bilene fram og tilbake. Det blir en stor utgift. I de 28 årene jeg har drevet, har jeg aldri opplevd noe mer alvorlig. Jeg føler meg uønsket, og tankene går mot å stenge butikken. Jeg er lei av å stange hodet i veggen, sier Fredriksen. På trafikkstasjonen er stemningen laber. I november blir det klart hva som skjer med de ansatte.- Jeg tenker først og fremst på brukerne våre. Dette får store konsekvenser for dem. Både for de som skal ta førerprøven, og for de lokale bedriftene som er avhengige av oss. Vi har mange som bruker oss flere ganger i uka. Nå må de snart til kjøre til Kristiansand, sier Stein Otto Andersen, senioringeniør i vegvesenet. - Jeg er skuffet over mandalspolitikerne som har sovet i timen. Nå er jeg redd det er for sent å gjøre noe, sier Baldwin Rasmussen, overingeniør og sensor for førerprøvene. - Jeg hadde aldri trodd at dette kunne skje. Mitt firma bidrar med et syvsiffret beløp til staten i skatter og avgifter hvert år. Nå vil de spare noen få millioner på å legge ned trafikkstasjonen og sette firmaet mitt i fare. Ser de ikke sammenhengen? sier Fredriksen.