Det mener det politiske flertallet i Kristiansand.

— Det er et helt åpenbart dilemma at nabokommunene de facto ikke har parkeringsbestemmelser og krav til boligutbygging, mens de får midler til gang-/sykkelveier av samme potten. Vi bygger bussmetro og stiller krav, og så vet vi at 50 prosent av arbeidsstyrken i Søgne, Songdalen og Vennesla jobber i Kristiansand, uttalte varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) i formannskapet onsdag ettermiddag.

Fredag skal fremtidens bymiljøavtale diskuteres i ATP-utvalget.

Avtalen skal sikre at trafikkveksten blir klimavennlig, ved å satse hundrevis av statlige millioner på kollektivtilbud, nye veier og bedre forhold for gående og syklende.

I tillegg til gulrot skal det brukes pisk: Opp mot doble bompengesatser i rushet, samt en rekke andre restriktive tiltak.

- Må være samkjørt

Kristiansands politikere er mer enn villige til å dele på byrden.

— Det er selvsagt ulikt fra grisgrendte strøk til by, men vi må være noenlunde samkjørt så ikke noen som tar ansvar, taper på det. Det bør være et element i bymiljøavtaler at restriksjoner koordineres innenfor et distrikt, mente Dag Vige (V).

Fremtidens bymiljøavtale krever nye restriktive trafikktiltak, og bompengesatser opp mot det dobbelte av dagens nivå. Foto: Kjartan Bjelland

Formannskapet behandlet onsdag forslag til Regional transportplan for Agder 2015-27, men også de mye omtalte parkeringsbestemmelsene for offshoreklyngene ved Korsvikfjorden og på Andøya. Kommuneplanen fra 2011 tillater maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontor. Flertallet vil nå doble tallet etter påtrykk fra offshorenæringen.

I nabokommunene finnes ikke slike begrensninger. Dermed kunne Lillesand-ordfører Arne Thomassen i fjorinvitere National Oilwell Varco (NOV) over kommunegrensa, da bedriften måtte skrinlegge planene på Støodden.

— Hos oss er ikke parkeringsplasser noe problem, vi har areal i haugevis, uttalte ordføreren, et utspill som falt på brosteingrunn foran rådhuset i Kristiansand.

- Defensivt

De frykter tapte arbeidsplasser og et rykte som næringsfiendtlig kommune.

— Har det vært vurdert å ha felles parkeringsnorm for knutepunktkommunene? Vi opplever at dette er ganske utfordrende for Kristiansand, som har en ganske streng parkeringsdekning i forhold til andre, påpekte Grete Kvelland Skaara (KrF).

Der ligger nye boligfelt på hver topp, uten mulighet for kollektivdekning, så noen av kommunene i ATP har ikke helt tatt denne tankegangen innover seg.

- Streng er relativt, og avhengig av hva man ønsker. Dette er første skritt mot klimanøytrale bysamfunn, restriktive tiltak blir det mer av. En by av Kristiansands størrelse har helt andre klimautfordringer enn ei bygd, mente Terje Næss (Ap).

— Vi skal bli målt på parkering, og vet at mange av de som jobber der kjører fra nabokommunene. Er ikke det en utfordring, spurte Skaara.

— Jo, men det er en defensiv måte å møte problemet på, svarte Næss.

Hans Otto Lund (H) har lagt merke til boligbygging i Vennesla:

— Der ligger nye boligfelt på hver topp, uten mulighet for kollektivdekning, så noen av kommunene i ATP har ikke helt tatt denne tankegangen innover seg.

Formannskapet vedtok å starte en planprosess med sikte på å endre bestemmelsene for blant annet Støodden innen et års tid. Ap foreslo å vente enda et par år, til ny kommuneplan, men ble nedstemt.