— Jeg gir terningkast fem til busstilbudet, sier Kristin Vestrheim til Fædrelandsvennen.

— Det er fordi tilbudet er veldig godt på Tinnheia, der jeg bor. Der går det fire busser i timen, forteller Vestrheim, før hun hopper på bussen til Tinnheia fra busstoppet i Tollbodgata i Kvadraturen i Kristiansand.

Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) gjennomfører årlig to kundetilfredsundersøkelser på bussene i Kristiansandsregionen, henholdsvis i mai og november.

76 prosent fornøyde

AKT har målt utviklingen i den totale kundetilfredsheten i Kristiansandsregionen fra og med mai 2010 til og med november 2014. Våren 2010 var prosentandelen fornøyde busspassasjerer 55 prosent. Prosenten har gradvis bedret seg. I november 2014 var prosenten fornøyde kunder hele 76 prosent.

Hver bussbillett i Kristiansand blir sponset med 16-17 kroner. Den sterke veksten i passasjerer koster årlig mellom fem og 10 millioner kroner i ekstra utgifter, ifølge Agder Kollektivtrafikk. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi har aldri hatt mer fornøyde passasjerer enn det vi har målt i november 2014, sier Thomas Ruud-Jensen, markeds- og utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk AS (AKT).

Gjennomført på bussen

Kundeundersøkelsene gjennomføres ved at mannskap fra AKT går på tilfeldige busser rundt om i regionen, og ber kundene rangere tilfredsheten sin på en skala fra én til fem via ulike spørsmål.

— Vi tar stikkprøver på ulike, tilfeldige bussruter. Vi har stilt kundene de samme spørsmålene siden 2010, forklarer Roald Morvik, rådgiver i marked- og informasjon i AKT.

I november 2014 svarte mellom 300 og 350 passasjerer på AKT sin kundetilfredsundersøkelse.

— Mer fornøyde med info

Passasjerene spørres blant annet om hvor fornøyde de er med sitt lokale busstilbud, om det er lett å få informasjon om rutetidene, om hvordan servicen er og om bussene holder rutetidene.

— Tilfredsheten når det gjelder om bussene holder rutetidene og om passasjerene får god nok informasjon, er de parameterne der vi ser best utvikling. Det er interessant å se at vi fikk et hopp i tilfredsheten da vi skrudde på sanntidssystemet i 2013. Ved hjelp av sanntidssystemet får passasjerene enklere tilgang til rutetidene, fortsetter Thomas Ruud-Jensen.

— Dette hoppet kom samtidig med at vi fikk nye nettsider og AKT sin nye reiseapp ble tilgjengelig på mobil, påpeker Roald Morvik.

Ønsker flere avganger

Da Fædrelandsvennen spurte tilfeldige busspassasjerer hva de synes om busstilbudet i Kristiansand, ble tilbudet i stor grad rangert ut fra hvor mange bussavganger det var på kundens hjemsted.

— De fleste ønsker høyere frekvens på busstilbudet der de bor, påpeker Ruud-Jensen.

— Hva avgjør om et område får flere bussavganger enn andre?

— Vi undersøker etterspørselen og markedspotensialet i et aktuelt område, ved hjelp av detaljerte målinger og analyser som viser hvor folk bor og hvor de arbeider.

Ny rekord

Det å benytte seg av kollektivtrafikken blir stadig mer populært. På en vanlig hverdag foretas det rundt 40.000 reiser. I 2013 var veksten i antall passasjerer fem prosent, mens den var fire i 2014. I 2014 ble det registrert 8,5 millioner reiser, noe som er ny rekord. Rushtidsavgiften er trolig en faktor som har bidratt til passasjerveksten.

Siden hver bussbillett i snitt blir sponset med 16-17 kroner, koster passasjerveksten årlig mellom fem og 10 millioner kroner i ekstra utgifter, ifølge AKT.

Passasjerene gir busstilbudet terningkast

MiraWannebo.jpg Foto: Tormod Flem Vegge

Mira Wannebo (18):

Jeg vil gi busstilbudet terningkast mellom fire og fem . Jeg tar Tinnheia-bussen, og den går hvert kvarter. Så det er uproblematisk.

PeterGabrielsen.jpg Foto: Tormod Flem Vegge

Peter Gabrielsen (28):

Jeg gir en firer . Jeg synes det generelt kunne vært flere bussavganger, særlig i rushtida. Da er det ofte forsinkelser. Samtidig opplever jeg at tidstavlene viser feil tid. Det står at bussen kommer, men så kommer den ikke.

LivKristiansen.jpg Foto: Tormod Flem Vegge

Liv Kristiansen (56):

Jeg gir tilbudet terningkast én . Der jeg bor, på Grimsmyra, går det nesten ikke busser i det hele tatt. Vi har klaget og sendt mailer, uten å få svar.

JanTellefsen.jpg Foto: Tormod Flem Vegge

Jan Tellefsen (68):

Jeg tror jeg vil gi terningkast fem . Som pensjonist er det veldig greit å ta bussen. Der jeg bor, på Justvik, går det tre busser i timen. Det er bra. Men det gikk fire busser i timen der vi bodde før, så det var enda bedre.

RagnvaldVildalen.jpg Foto: Tormod Flem Vegge

Ragnvald Vildalen (80):

Jeg gir tilbudet en sekser . På Slettheia, der jeg bor, går bussen tre ganger i timen. Det kan vi ikke klage på. Det er et busstopp like ved der jeg bor, så ting går så greit at.