— Dette er et fint alternativ til bilen og så er det mer miljøvennlig, sier Rune Wilkensen som lørdag valgte bussen da han og barna skulle til Sørlandsparken.

Økningen i bussreiser første halvår skyldes først og fremst kraftig vekst på rutene til Sørlandsparken og Suldalen.

— Det er veldig positivt at det er flere som tar bussen. Det er jo det som er oppdraget vårt. Nå jobber vi med å få styrket busstilbudet på sikt. Vi mener det er et stort potensial, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk.

Økningen var på seks prosent i første halvår. Det utgjør 285.880 passasjerer. Det var til sammen 4,8 millioner reisende første halvår av 2014. ## Økning

Agder kollektivtrafikk har økt antall avganger på noen ruter i Kristiansand og fått umiddelbar respons fra publikum.

• På strekningen Suldalen - Lund doblet de antall avganger i deler av døgnet og fikk 69.221 flere passasjerer (+ 60 prosent). Det er den strekningen der trafikken har økt mest.

• På strekningen Flekkerøy - Sørlandsparken har man satt inn flere busser på noen avganger. Her fikk man 58.570 flere passasjerer (+ 14 prosent).

I tillegg til flere avganger, mener Agder kollektivtrafikk at innføringen av sanntid, nye betalingsmåter og at folk opplever høyere kvalitet på reisen er bakgrunnen for økningen.

Trengsel

Resultatet av den kraftige økningen er likevel flere fulle busser og flere som må stå.

— Vi vet at på noen avganger er det mange som opplever at bussen blir svært full. Derfor har vi gått inn og satt inn en ekstra buss. Men det kan ta litt tid å få definert behovet slik at man får satt inn nok kapasitet permanent, sier Siv Wiken.

Hun sier at de stadig må sette inn ekstra busser fordi bussene er fulle.

Nye ruter

AKT jobber nå med å få til flere avganger på enkelte ruter fra neste år.

Siden ingen ruter kan finansiere seg selv, men må sponses med offentlige penger, må de nøye vurdere på hvilke ruter de vil prioritere.

— I sentrum ønsker vi å øke frekvensen og regner med å få effekt av det. I det du øker frekvensen kan man også tenke seg flere direkteruter. Men det er en beslutning som må tas nå den økonomiske rammen er klar for 2015, sier Siv Wiken.

Samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose, kan i hvert fall love seks millioner ekstra i belønningsmidler neste år. Det har politikerne allerede vedtatt.

— Hvor mye fylkeskommunen vil bevilge, er jo en budsjettsak, men politikerne økte rammen i fjor og det har vært politisk vilje til å satse på kollektivtrafikken, sier han.

Sponsing

Til tross for at 4,8 millioner billetter ble solgt første halvår, er busstilbudet avhengig av betydelig offentlig støtte. Hver bussbillett i Kristiansand blir sponset med mellom 10 og 15 kroner. Ifølge Siv Wiken er det på linje med de andre storbyene i Norge.

Kollektivtrafikken i Vest-Agder får i overkant av 200 millioner fra Vest-Agder fylkeskommune hvert år. I tillegg får busstilbudet i Kristiansand 35 millioner fra staten i belønningsmidler i år.

Billettinntektene gir cirka 130 millioner i året.