LILLESAND: Skjærtorsdag er det nøyaktig et halvt år siden de ansatte ved Ikea Sørlandet klappet de første kundene opp trappen. Siden har om lag 700.000 vært innenfor døren.

– Med tanke på at det bor 280.000 mennesker i Agder-fylkene, er vi godt fornøyd med tallet, sier varehussjef Solrun Hitland til Fædrelandsvennen.

– Men ikke superfornøyd, når målsettingen var halvannen til to millioner i året?

– I Ikea tillater vi oss aldri å være superfornøyd, vi skal hele tiden bli bedre, svarer varehussjefen, og legger til at omsetningen – som de aldri oppgir – er som budsjettert.

Avliver myte

Mens vinteren tradisjonelt er stille på Ikea, er sommeren desto mer hektisk. Dermed har hun ikke helt gitt opp målet om halvannen million kunder første driftsår.

– Det blir spennende å se om sørlendingene oppfører seg på samme måte som ellers i våre varehus om sommeren. Da blir også folketallet her nede desto høyere, bemerker Hitland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PÅ RESTAURANTTOPPEN: Sørlendinger bruker Ikea-restauranten tredje mest av alle i hele verden. Her inntar Maggie Løken fra Kristiansand og Solveig Pettersen fra Lillesand en sen frokost. FOTO: JON ANDERS SKAU

Et tegn på at de ikke er som andre Ikea-kunder er at onsdagen er den mest populære handledagen, etter fredag og lørdag. Ellers i landet er det aldri mer glissent i varehuset enn nettopp onsdager.

De to første månedene hadde møbelgiganten – kjent for å være fremragende på logistikk – rett og slett logistikkproblemer. Når hyllene ble tømt, ble de ikke alltid fylt opp innen åpning neste dag.

Og med truckforbud i kundesonen måtte mange gå hjem med uforrettet hylle eller kommode. Sure fjes falt varehussjefen tungt for brystet.

– Altfor mange ble skuffet. Det skyldes at ikke alle rutiner var på plass, og at det tar tid før folk er trygge på jobben sin. For å styrke blant annet logistikkdelen måtte vi øke antall ansatte fra 265 til 290, opplyser Solrun Hitland.

– Ikke for meg

Hun benytter anledningen til å avlive myten om at Ikea stort sett frekventeres av barnefamilier.

– Utrolig morsomt å se hvor mange godt voksne som handler her ute, og er nysgjerrige på interiør. Jeg har til og med truffet noen med gåstaver, som har brukt de 2,2 kilometerne gjennom varehuset til trim, forteller varehussjefen.

På parkeringsplassen treffer Fædrelandsvennen et par småbarnsmødre som hører til kategorien stamkunder, med opptil flere besøk i måneden.

– Vi går ofte sammen. I dag ble det en veldig kjapp tur på bare én time, forteller Marita Borgen (31) fra Hånes.

– Man skal som regel alltid ha noen telys, og så havner man opp med nye møbler. Men nå slipper vi å skrive en lang handleliste for den årlige turen til Oslo, smiler Cathrine Schjøtt (34) fra Gimlekollen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STADIG Å SE: Venninnene Cathrine Schjøtt (34), med Theodor (1) på armen, og Marita Borgen (31) fra Kristiansand er stamkunder. - Man ender alltid opp med noe man ikke hadde tenkt å kjøpe, forteller de. FOTO: JON ANDERS SKAU

Maggie Løken fra Søm er ikke like begeistret. Hun kjøper bare «småtterier» som dørhåndtak og knagger hos Ikea.

– Jeg synes man må gå veldig langt for å finne varene, dessuten har de vært utsolgt for en del varer. Så dette er nok ikke en butikk for meg i fremtiden, jeg liker bedre å handle møbler hos de mindre forretningene, forteller 58-åringen.