VENNESLA: — Vi har forslag til godt over én milliard kroner i planen vår. Men jeg minner om at dette er en langsiktig kommunedelplan som skal brukes i mange år for å utvikle sykkel som transportmiddel i Vennesla, sier Ingvill Møgster Lindaas i veivesenet.

For 91 millioner kroner kan dagens sykkelveinett mellom Vennesla sentrum og Kvarsteinbroa ombygges til ekspressvei. Med det menes en sykkelvei hvor det er fortau for gående. Inkludert er ny sykkelbro over Otra til 26 millioner kroner.

— Vi ser at de syklende vil bruke Sødalssiden, fylkesvei nummer en. Det planlegger vi for, men det er Kristiansand som nå prioritere denne utbyggingen. Kommunene må bli enige i ATP-samarbeidet, sier Møgster Lindaas (ATP står for areal og transportplan).

I planen foreslås også sykkelvei over til Ålefjær, sykkelsti mellom Kile og Hægeland og mellom Skarpengland og Vennesla, samt en rekke utbygginger og ombygginger av sykkel— og gangstier i selve Vennesla.

Politikerne skal om noen uker få sagt sitt. I kommunestyret i går var bekymringen at planen blir for flott til å kunne gjennomføres.

Flere politikere tok opp behovet for bedre sykkelforhold ned Sødalssiden, og fremholder at utvidet veiskulder kan løse mye. De frykter at man går for en løsning som er så dyr at Kristiansand aldri kommer til å prioritere den.

Målet med sykkelplanen er at 11 prosent av alle reiser i Vennesla i fremtiden skal skje med sykkel, og at over 80 prosent av alle barn skal gå eller sykle til eller fra skolen.