KRISTIANSAND: — Kan vi ikke reservere Henrik Wergelandsgate for kollektivtrafikk? Og Tollbodgata også? Det bør vurderes, sier Dag Vige, gruppeleder for Venstre i Kristiansand.

— Kollektivtraseene som brukes, bør reserveres for kollektivtrafikk, foreslår han.

Vige er entusiastisk når han snakker om Kristiansands utfordringer med kollektivtrafikken. Han mener det må tenkes radikalt og nytt for at kollektivtilbudet skal bli attraktivt.

— Dette med å bygge kollektivfelt er selvfølgelig grunnleggende, men andre ting er for eksempel trafikklys. Vi kunne hatt fjernkontroller til trafikklys, slik at bussjåførene kan gi seg selv grønt lys. Da får de fri flyt, sier Vige.

Gjør endringer

Snart kommer rushtidsavgiften, og det er tidligere spådd en nedgang i trafikken på seks prosent i Kristiansand. Det vil gi utslag for kollektivtrafikken, som stiller klare med tiltak allerede fra februar.

— 25. februar gjør vi en del endringer, blant annet øker vi lengde og frekvens på noen ruter. For eksempel vil bussen fra Søgne og Songdalen ikke stoppe i byen, men gå hele veien til UiA, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT) til Fædrelandsvennen.

Wiken understreker at mer informasjon om ruteendringene vil bli offentliggjort når det nærmer seg lansering. Det vil også komme flere og større endringer til høsten.

Nytt busskort

Samme måned lanserer AKT et nytt busskort. Wikens ønske er at flesteparten av passasjerene etter hvert går over til busskort, i stedet for å kjøpe enkeltbilletter.

— Enkeltbilletter tar tid fra sjåførene og fører til mer kontanter i bussene. Det vil vi unngå. Dersom færre kjøper enkeltbilletter vil bussene komme seg fortere fram, og det vil bli billigere for passasjerene.

Kortet som lanseres i februar er et klippekort. Det kommer som et tillegg til dagens kort, med 10 klipp.

— Det nye kortet vil ha 20 reiser på ett kort, og vil koste 400 kroner. Da blir det enda billigere for passasjerene og kortet gjelder i hele kristiansandsregionen, sier Wiken.

- Godt tiltak

Når Dag Vige får høre om de planlagte endringene i bussrutene blir han positivt overrasket.

— Det høres ut som en veldig god idé og et godt tiltak. Grunnen til det er at når det blir innført rushtidsavgift, så er det utrolig viktig at folk samtidig opplever at det finnes et alternativ. Det er å komme folk i møte, sier Vige.

Ruteendringene vil likevel bli størst for de som bor i tett bebodde områder i byen. Områder med lavt passasjergrunnlag vil ikke merke like mye til endringene. Da mener Vige det er viktig å ikke glemme avgiftspolitikken, midt oppi kollektivdebatten.

— Det som gjør meg urolig er at vi må kjempe for å beholde avgiftsfritaket for el-bil. I fjor tok el-bilsalget helt av, og det forteller meg at det finnes alternativer til bensinbiler når det gjelder trafikk til og fra jobb.

— Men bil er vel bil, er ikke poenget å få færre biler på veiene?

— Det må bli en kombinasjon av å få et tiltrekkende kollektivtilbud, og på den andre siden å få trafikken på veiene så lite forurensende som mulig, sier Vige.