Kravet om nullvekst i biltrafikken og dyre samferdselsprosjekter er bakgrunnen for forslaget om ny plassering av bommer.

Både nye og gamle Lundsbroa kan få bom.

— Bom her? Hvis bommene skal plasseres på nytt, er det mye mer naturlig med bomstasjoner rundt Sørlandsparken. Da hadde belastningen mellom Kvadraturen og Sørlandsparken blitt mer rettferdig fordelt, sier Stine Tveit Johansson som er på vei hjem fra babysvømming til fots.

I valgkampen er ikke politikerne spesielt opptatt av å snakke om ny plassering av bommer, og forslaget er nytt for de fleste Fædrelandsvennen møter.

Lundsbroa kan få bom, men den kan også bli gjort om til kollektivbro. Det jobbes nemlig med flere forslag når dagens bompengeordning skal avløses av en ny. Ketil Grønskag og andre bilister må forberede seg på store forandringer i Kristiansand de kommende årene. Foto: Kjetil Reite

— Hvis det går til trafikale tiltak, så mener jeg det er greit, sier Ketil Grønskog som står og stanger i køen over Lundsbroa.

Kontroversielt

Den første bomstasjonen i Kristiansand kom på Bjørndalsletta i 1992. Senere kom det bomstasjoner på Grim og Torridalsveien. I de andre bydelene har folk murret over at folk på Lund og Sødal slipper unna bomstasjonen.

Men neste bystyre skal bestemme seg for om det trengs ny plassering. Det skjer i forbindelse med den nye bymiljøavtalen. En egen arbeidsgruppe jobber med et forslag som trolig er klart i år. Det skal videre til bystyre, fylkesting og til slutt Stortinget.

— Det er mange som har signalisert at det er naturlig å se på plasseringen på nytt, sier fylkesordfører Terje Damman (H) som sitter i arbeidsgruppa.

I tillegg til bomstasjon på Lundsbroa, jobber arbeidsgruppa også med planer om bomring rundt Sørlandsparken og nye bomstasjoner på Hellemyr, Kjos og Ålefjærveien. I de mest radikale forslagene blir prisen for en plassering mellom 40 - 50 kroner, etter det Fædrelandsvennen kjenner til.

— Hvis det er snakk om å flytte den fra Sødal, er jeg for. Da blir det kanskje litt mindre trafikk her på Lundsbroa, sier Thomas Gottwald som er på vei hjem fra jobb på sykkel.

En arbeidsgruppe jobber med forslag til hvordan bilbruken skal begrenses og samferdselstiltak skal finansieres. Begge deler kan bli løst ved å legge bomstasjoner på nye steder og skru opp prisene. Her er Thomas Gottwals på vei hjem fra jobb over Lundsbroa, et av stedene som nå kan få bomstasjon. Foto: Kjetil Reite

Avviser ikke

Kristiansand kan de kommende årene få store beløp fra staten til samferdselstiltak som ny firefelts over Gartnerløkka. Men en forutsetning for det er at de får nullvekst i biltrafikken og at de stiller opp med betydelige midler selv.

Mange bomstasjoner og høye priser betyr nettopp nullvekst og mange penger inn. Politikerne er ikke avvisende til ny plassering.

— Dette har vi ikke diskutert i Høyre. Vi venter på anbefalingen fra gruppa som jobber med bymiljøavtalen. Men vi er åpne for å diskutere justert plassering av bommene, sier Høyres ordførerkandidat Harald Furre.

KrFs ordførerkandidat, Jørgen Kristiansen, sier dette:

— Vi har ikke sett avtalen og må nesten se hva den inneholder. Bomsystemet er laget for en annen tid da verden så annerledes ut, men vi må se dette i en større sammenheng.

Førstekandidat i Frp, Stian Storbukås:

— Vår rettesnor er at vi ikke skal øke skatte og avgiftsbelastning for folk. Fra det standpunktet ser vi på forslagene som kommer. Men i utgangspunkter er vi lunkne. For intensjonen er å øke inntektene fra bilistene.

Aksepterer bom hvis også Sørlandsparken får

Politikere flest bor på Lund og Sødal. Både KrF, Ap, Venstre og Miljøpartiet har flest listekandidater fra denne bydelen.

Vil de ha bom i sin egen bydel?

— Da må det i så fall komme en bomring rundt Sørlandsparken også. Hvis ikke, blir det veldig skeiv fordeling, og vi risikerer at Kvadraturen blir kvalt, sier Elianne Marie Johanne Brulid, lokallagsleder i Miljøpartiet De Grønne.

I framtiden kan folk på Lund og Sødal bli nødt til å gjøre som De Grønnes lokallagsleder Elianne Marie Johanne Brulid. Hun sykler til og fra jobb i Rundingen og håper noe av inntektene fra nye bomstasjoner vil gå til å bedre forholdene for de syklende. Hun mener at et alternativ til bom på Lundsbroa kan være å gjøre den om til kollektivbro. Foto: Kjetil Reite

Partiet mener at et alternativ til bom på Lundsbroa (nedre) kan være at den blir gjort om til kollektivbro. En del av den nye bymiljøavtalen kan bli en kollektivring der bussene går gjennom Dronningens gate til Lund og over ny bro til Eg før de går tilbake til sentrum.

— Vi ønsker et mest mulig bilfritt sentrum, og mener også at det er flere gater som kan bli bilfrie. Skippergata er en slik gate, mener Brulid.