De ruller bokstavlig talt ut en ny strategi for selskapet, der biler med dyp gulfarge er det mest synlige grepet.
— Vi har besluttet å fornye oss litt, som alle selskaper innimellom gjør for å posisjonere seg i markedet, opplyser styreleder Kim-Robert Danielsen i Taxi Sør AS til Fædrelandsvennen.
Under en generalforsamling i vår ble de rundt 50 drosjeeierne, som eierTaxiSør, presentert for ledelsens planer. Sort, grå og andre mer vilkårlige farger skulle fases ut, et forslag som fikk unison støtte.Dette for å oppnå en enhetlig profil og ikke forvirre kundene — som attpåtil kan se dobbelt når de står og vifter med lanken i de sene nattetimer.
De gule mot de hvite
Sørlandske globetrottere vil ha lagt merke til at det vrimler av dem på Manhattan. Nå slipper man å dra til New York for å fotografere «yellow cabs».
Konkurransen om kundene er hard som asfalt, spesielt etter at offshorenæringen har dabbet av. Nå blir det de gule mot de hvite Agder Taxi-bilene i Kristiansand. Hvit er på sin side en farge som er blitt temmelig vanlig i den norske bilparken, mens gult ikke er særlig kult for andre enn drosjeeiere.
— Det er fordeler og ulemper med alle farger. Agder Taxi har hatt samme farge - de hvite bilene - som har hatt sin funksjon. Men i forhold til gulfargen blir de mindre synlige, mener styrelederen i Taxi Sør.
Agder Taxi har ingen planer om å endre på sine hvite biler med rød logo, som de har hatt i 20 år: — Jeg vet ikke om du ser gule biler bedre enn hvite, begge er ganske synlige for de forbipasserende i byen. Så jeg tror ikke det har den helt store betydningen, sier styreleder Solveig Løhaugen til Fædrelandsvennen.
Tre fargeskift om dagen
Hver dag skifter to-tre biler farge til gul, slik at på nyåret skal jobben være fullført for alle de 75 bilene, inkludert noen i Lillesand og Søgne.
Samtidig velger en del å bytte ut doningen, slik at bilparken fornyes.
— Så fargevalget henger ikke sammen med at Start berget plassen i Tippeligaen?- Det var en del av beslutningen, at i tillegg til at det er den vanlige taxifargen i utlandet, passer det greit med gult her i byen, medgir Kim-Robert Danielsen.
Selskapets nye strategi inkluderer kursing av et par hundre sjåfører i kundebehandling; hvordan man oppfører seg og hvordan man kjører.
Ifølge styrelederen har selskapet meget solid økonomi, og bidrar til omprofileringen slik at belastningen for den enkelte drosjeeier blir forholdsvis liten.