— Alle vet at Agder Taxi er de hvite drosjene, mens de kjenner oss som «alle de andre» - ikke Taxi Sør. En felles farge vil gjøre oss mer synlige, sier drosjeeier Ulf Andersen (55), som Fædrelandsvennen treffer på holdeplassen i Rådhusgata.

Under en generalforsamling nylig ble drosjeeierne, som eier Taxi Sør AS, presentert for ledelsens planer om å rulle ut - ikke bare gule drosjer - men en helt ny strategi for selskapet.

- Ikke planer om å bli størst

Kristiansands-baserte Fundament Kommunikasjon er engasjert til jobben. De lanserer gulfargen som et nyttig tiltak.

— Målet er å fornye organisasjonen både innad og utad. Men dette er interne prosesser og helt i startgropa, ingenting er vedtatt, bedyrer styreleder Kim-Robert Danielsen.

Et kjent syn fra New York, USA. Nå kan de gule drosjene være på vei til Kristiansand. Foto: Scanpix

I dag er de fleste av selskapets biler sorte, men ikke alle. En ny og frisk farge er ett av flere grep på veien mot et mer kundevennlig selskap. — Blir det gule biler?

— Det er én av fargene som selvfølgelig er aktuelle, men vi har ikke besluttet noe rundt farge. Om bilene skal bli gule er et bittelite punkt av mange vi har jobbet med, svarer styrelederen, som kan forsikre at de ikke blir hvite.

- En ikke-sak

Taxi Sør har tett på 100 biler i dag - 75 av dem i Kristiansand og resten i Lillesand og Søgne. «Storebror» Agder Taxi har 120 biler.

- Er målet å bli størst?

— Vi har ikke planer om å bli størst, det er ikke noe poeng. Det handler mer om å sikre de inntektene vi har, sier Danielsen.

Det er noe grått over bilparken til Taxi Sør, her fotografert på holdeplassen ved Bryggebakken i Rådhusgata mandag. Foto: Vegard Damsgaard

Tiltakene blir neppe iverksatt før neste år. Helst hadde selskapets ledelse sett at Fædrelandsvennen unnlot å omtale planene. — Jeg har ikke så veldig lyst til å fortelle om det, da er det ikke lenger en strategi. På nåværende tidspunkt er det en ikke-sak, mener Bjørn Arvid Christiansen, selskapets daglige leder.

Regnskapene viser at de to drosjeselskapene i Kristiansand driver temmelig marginalt.

Over hele landet meldes det nå om nedgang i trafikken, i Stavanger opp mot 25 prosent som følge av krisen i offshorenæringen.

Forslaget godt mottatt

— Generelt er det for mange drosjer i Kristiansand. Med unntak av nattestid i helgene står vi i kø for kundene, ikke omvendt, forklarer Ulf Andersen, som leder Drosjeeierforeningen i Taxi Sør og var til stede på generalforsamlingen.

Fargeforslaget skal umiddelbart ha falt i smak:

- Det var forbausende stor enighet, bekrefter Andersen.

Vi ønsker også å satse på turister, og de forbinder gule biler med taxi.

Gul er ansett som den mest typiske drosjefargen verden over; på Manhattan i New York vrimler de i gatene.

— Vi ønsker også å satse på turister, og de forbinder gule biler med taxi, påpeker drosjeeieren.

I dag er det 366 drosjeløyver i Vest-Agder; 185 av dem i Kristiansand. 55 prosent av tiden kjørte sjåførene tom bil.

I Vest-Agder er det bare 496 innbyggere per drosjeløyve, tilsvarende tall for landet er 989. Nå har fylkeskommunen varslet at de vil gå gjennom mengden løyver på nytt.