AGDER/TELEMARK: Det var natt til 3. november i fjor at en politipatrulje oppdaget en bil som hadde parkert på merkelig vis ved båthavna på Borøya. Tre polakker ble oppdaget mens de holdt på å fjerne Jan Åge Hartvik Knutsens båtmotor.

— Båten ligger normalt med akterenden ut. Den var blitt snudd og propellen var blitt løftet på land slik at det skulle bli enklere å skru den av, forteller Hartvik Knutsen til fvn.no, som videre skryter av politiet for å ha gjort strålende arbeid i saken.

Flere bolter var allerede fjernet, men motoren hang fortsatt fast i båten. Tyveriforsøket ble stanset og skadene ble dermed begrenset. Mange andre båtmotoreiere har de siste månedene blitt frastjålet sine motorer, og politiet mener to av polakkene står bak.

Kjørte med stjålne skilter

De siste årene har flere personer fra Øst-Europa blitt tatt og dømt for båtmotortyverier på Sørlandet. Da politiet begynte å etterforske polakkene som ble tatt på Borøya, viste det seg at de kunne mistenkes for en rekke tyverier i Aust-Agder og Telemark.

Polakkene kjørte en Volkswagen Transporter da de ble pågrepet på Borøya. Skiltene på bilen var blitt stjålet like ved Gjeving i Tvedestrand natt til 30. september. Samme natt forsvant tre båtmotorer ved marinaen på Gjeving.

— Bilen passerte bomstasjonen ved Østerholtheia på vei østover et par timer etter tyveriet. Polakkene ble pågrepet i samme bil på Borøya tre dager senere. Da vi fulgte sporet viste det seg at det kunne være mer omfattende enn et enkeltstående tilfelle, sier politiadvokat i Agder politidistrikt, Leif Aleksandersen, til fvn.no.

En etterforskningsgruppe med etterforskere fra Tvedestrand, Risør og Kristiansand ble satt sammen for å nøste opp i polakkenes aktiviteter. Data om hvor mennene hadde brukt mobiltelefoner og utskrifter fra ferjerederiene skal ha vært til god hjelp for politiet.

Fulgte telefondata

Politiet mente at den tredje polakken ikke stod bak andre straffbare forhold enn tyveriforsøket på Borøya. Han er allerede dømt til 90 dagers fengsel, har sonet straffen og er blitt utvist fra landet. De to andre polakkene, begge 30 år, har politiet fulgt tettere.

— Vi har fått vite når de reiste til og fra Sverige. Det er noen dager som er mistenkelige. De to tiltalte har kommet til landet, bevegd seg opp til Tinnsjøen ved Rjukan og så ut av landet. Da de var ved Tinnsjøen forsvant flere motorer, sier Aleksandersen.

Aleksandersen sier at politiet har knyttet mennenes mobiltrafikk til steder hvor tyverier har skjedd. På tidspunktet hvor tyveriene har skjedd, har polakkenes mobiltelefoner vært skrudd av.

— Det er veldig få spor etter tyveriene. Mobilene har vært slått av når tyveriene har skjedd, sier Aleksandersen.

Utvidet tiltalen

Politiet mener å kunne knytte mennene til en rekke andre båtmotortyverier. Teledataene oppbevares bare i seks måneder og politiet mener at dette hindrer å føre saker tilbake i tid.

— Politiet har fått utskrift med teledata for seks måneder. Vi mener at de kan stå bak ytterligere 90 saker ut fra hvordan de har kommet fra Sverige de to siste årene. Hadde vi hatt opplysninger fra basestasjonene kunne vi knyttet de til ytterligere saker, sier Aleksandersen.

Rettssaken starter tirsdag i Aust-Agder tingrett og det er satt av tre dager til saken. Til sammen skal 26 vitner forklare seg for retten, derav mange per telefon.

Nekter straffskyld

I politiavhør har de to tiltalte 30-årene nektet straffskyld for 36 båtmotortyverier, forsøk på ett båtmotortyveri og tyveri av bilskilter.

Einar Sophus Ramsland og Olav Sylte forsvarer de to polakkene. Ingen av forsvarerne ønsket mandag ettermiddag å uttale seg om å saken.