Når skipet skal i dokk, er det Superspeed 2 som må betjene både Kristiansand og Larvik. Dermed blir det kun én daglig avgang fra Kristiansand.

Superspeed blir liggende i dokk fra 1. — 23. januar på et verft i Polen.

Vi blir satt ut en lang periode og det påvirker selvsagt vår inntjening.

Superspeed forlater da Kristiansand til vanlig tid hver morgen (kl 08.00), men kommer tilbake en time senere enn i dag (kl 01.00).

— Vi blir satt ut en lang periode og det påvirker selvsagt vår inntjening. Hver eneste seiling vi må hoppe over, er tapte inntekter. Men dette er noe vi bare må forholde oss til og vi har visst om dette så pass lenge at vi er godt forberedt, sier Odd Grønberg, rådgiver i Color Line.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Miljøkrav

Superspeed er i dokk hvert år for å få gjennomført vedlikehold og bytte av materiell. Men denne gangen blir oppholdet ekstra langt siden Superspeed også må installere nytt renseanlegg.

Superspeed går på tungolje og skal installere et nytt renseanlegg (scrubbere) som fjerner nesten alle utslipp av svovel.

Les også:

Dette vil koste rederiet 50 millioner.

— Det blir en vesentlig miljøinvestering fra vår side. Det er en vinn-vinn-situasjon som både vi og miljøet drar nytte av, sa Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line, da Fædrelandsvennen snakket med ham mandag.

Daglig avgang

Color Line må installere renseanlegg for til sammen 200 millioner på fire av sine skip. I januar i år var Superspeed gjennom en lignende ombygging som søsterskipet.

Nå følger Color Line samme opplegg som ved forrige ombygging: Superspeed 2 drar fra Kristiansand til Hirtshals på morgenen. Så drar det videre til Larvik og tilbake til Hirtshals. På kvelden går skipet til Kristiansand igjen.

— De jevnlige øvelsene vi har på skipet passer vi inn i denne perioden, slik at vi ikke trenger å ta skipet ut av seiling. Dermed blir det daglige avganger, sier Grønberg.

Les også:

Miljøtiltak

Superspeed har allerede vært gjennom en omfattende ombygging for å kunne gå over til landstrøm slik at motorene er slått av når skipet ligger til kai. Nå må det altså gjennom en ny ombygging på grunn av EU-direktivet om utslipp av svovel.

Da konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal, var i Kristiansand mandag, advarte han mot alle påleggene fra myndighetene. Han sa at alle miljøkravene og avgiftene de blir pålagt kan føre til at sjøtransport blir mindre konkurransedyktig sammenlignet med veitransporten.

Fagsjef i Zero, Kari Asheim, mener sjøtransporten henger etter når så mange rederier fortsatt bruker tungolje som drivstoff.

— Men vi ser samtidig at det her er en målkonflikt. På den ene siden ønsker vi at målet skal være nullutslipp også for sjøtransporten. Samtidig ser vi at strenge miljøkrav overfor sjøtransporten kan gjøre denne næringen mindre konkurransedyktig, noe som kan føre til at transport blir flyttet til vei.