I Hirtshals gikk leverandøren OW Bunkers nylig konkurs. I Kristiansand er tankanlegget på Odderøya nedlagt og det er i dag ikke tungolje på Statoils anlegg i Kolsdalsbukta som ligger mellom nikkelverket og ferjehavna.

Det har skapt trøbbel for Superspeed som onsdag hadde problemer med å få tak i drivstoff.

Da Superspeed 1 kom til Hirtshals onsdag kveld, måtte Color Line bytte skip. Superspeed 2, som kom fra Larvik, tok med seg passasjerene til Kristiansand. Superspeed 1, som kom fra Kristiansand, måtte til Larvik for å fylle drivstoff.

— Det er synd at Kristiansand som skal være en stor havneby, ikke kan levere drivstoff. Dette rammer både oss og andre rederier, sier Odd Grønberg, rådgiver i Color Line.

Tankbåt

Superspeed har inntil nå fått drivstoff fra det danske OW Bunker. De tapte 1,5 milliarder på råvarebørsen London og gikk deretter konkurs. Dette har rammet en rekke rederier.

Nå blir den midlertidige løsningen å fylle drivstoff fra en tankbåt som skal komme til Kristiansand en gang i uka.

— Vi har kommet opp med en alternativ løsning som vil fungere greit. Men det betyr at vi må fylle en gang i uka, og vi skulle helst ha fylt oftere, sier Grønberg.

Ulempen med å fylle kun en gang i uka, er at skipet blir tyngre og at de da bruker mer drivstoff og i verste fall får mindre lastekapasitet.

Nedlagt

Color Line fylte tidligere fra tankanlegget som Shell hadde på Odderøya. Dette ble stengt i 2010 og er nå revet. Også YX-anlegget på Kroodden i Vågsbygder planlagt stengt og politikerne ønsker å samle alt i Kolsdalsbukta.

Her leverer de altså i dag ikke tungolje som Superspeed går på. Utbyggingen i Koldalsbukta er heller ikke ferdig planlagt.

— Vi er opptatt av å få til et stort anlegg som ligger sentralt. Vi vil legge til rette for at anlegget skal kunne levere ulike typer drivstoff, sier Grete Kvelland Skaara (KrF), leder i byutviklingsstyret.

- Men er det ikke uheldig at Kristiansand som nasjonal havn ikke kan levere drivstoff til alle?

— Ja, og derfor er det viktig at vi setter inn et ekstra trøkk nå.

Ikke leverandør

Kristiansand havn synes det er svært uheldig at det ikke er noen som kan levere drivstoff til Superspeed.

— Vi er ikke en drivstoffleverandør, men vi har synliggjort overfor bystyret at at det er stor etterspørsel etter tungolje i Kristiansand og at det ikke er noen som kan levere det, sier assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt.

Han påpeker at det ikke er nok å legge til rette for et tankanlegg. Det må også være noen til å drive det.

Krever langsiktighet

Statoil svarer at selv om de ikke leverer tungolje i dag, kan det bli aktuelt hvis etterspørselen er stor nok.

— Vi leverer kun marine gassolje til skipstrafikken, som er den vanligste drivstoffkvaliteten til skip langs norskekysten. Men dersom det er langsiktig etterspørsel etter tungolje er vi åpne for å etablere slik forsyning på anlegget, sier Pål Heldaas, kommunikasjonssjef i Statoil Fuel & Retail.

Anlegget i Kolsdalsbukta kan i dag ikke brukes til tunolje. For å få til det, må det gjøres omfattende investeringer i både ny tank og nye rørsystemer.

— Er det konkrete planer om en slik investering i dag?

— Nei, ikke i dag, men vi har gjort det klart overfor både Kristiansand Havn og de andre selskapene at vi kan samarbeide om en slik etablering dersom det finnes et kommersielt grunnlag for det. Vi ønsker å utvikle anlegget videre for å imøtekomme behovene både til havna, næringslivet og befolkningen i regionen, sier Heldaas.