— Uka vi har vært gjennom har vært tung og vanskelig for oss som jobber med Volkswagen. Denne saken kom fullstendig uventet og overraskende på oss alle. Og vi deler fullt ut beklagelsene fra Volkswagen.

Det sier eier Per Helge Gumpen i et konsern som er blitt synonymt med Volkswagen på store deler av Sørlandet. I 1936 startet bestefar Thorvald bilforretning og solgte Dodge og De Soto. Fra 1947 ble det Volkswagen «for alle penga» da Møller overtok som importør av den tyske «Bobla».

Tar ansvar

Han synes det er vanskelig å gå ut og informere om den oppståtte situasjonen fordi han ikke vet særlig mer enn det som er fremkommet i media. Han vet ennå ikke om biler importert til Norge er rammet av juks med utslippstallene.

Per helge Gumpen er eier av Gumpens Auto, Sørlandets desidert største bilforhandler. Foto: Kjartan Bjelland

Når Per Helge Gumpen likevel velger å fortelle om situasjonen, er det for å forsikre om at Volkswagen tar det hele og fulle ansvar og dekker alle kostnader som en eventuell utbedring måtte medføre. — Det er også viktig for oss å understreke at det ikke er noen sikkerhetsrisiko forbundet med kjøring av bilene om det skulle vise seg at norske biler er omfattet av denne saken, sier Gumpen.

Fortsatt stor tro

— Hva sier kundene? Kansellerer de kontrakter de har inngått?

— Til det siste kan jeg svare et klart nei på at vi ikke har opplevd. Vi har fått bekreftet at alle nye dieselbiler med såkalt Euro 6 motor ikke er rammet. Slike motorer er det i alle nye modeller av Polo, Golf, Touran, Tiguan, Passat, Sharan og Tourareg.

Vi får alle typer reaskjoner på det som har skjedd

Per Helge Gumpen, eier Gumpens Auto

— Heller ikke bensindrevne biler, de såkalte ladbare hybridene eller elbilene er omfattet av utslippssaken. Og så vet vi altså ikke ennå om dieselbiler importert tidligere til Norge er rammet, sier Gumpen.

Mange slags reaksjoner

— Men kundene reagerer vel på det som kommer frem?

— Vi får alle typer reaksjoner. Mange synes det er forferdelig trist og lurer på om dette gjelder for deres bil. Det vet vi som sagt ikke ennå. Vi opplever at kundene har forståelse for at vi ikke kan gi alle svar på dette tidspunktet.

Vi står sammen om å løse denne saken til beste for kundene

Per Helge Gumpen, eier Gumpens Auto

Også internt i Gumpen-konsernet har utslippsskandalen slått ned som en bombe.

— Jeg opplever at våre mange medarbeidere gjør en fantastisk jobb i en svært vanskelig situasjon. De har fokus på kundene og ønsker å gjøre en best mulig jobb for dem.

Vondt og tungt

Per Helge Gumpen forteller at de snakker mye sammen innad om den oppståtte situasjonen. Men så lenge de ikke vet mer enn det som er kommet ut i media og det som importøren Møller-Gruppen legger ut på sine nettsider, er det vanskelig å være konkret i forhold til eventuelle tiltak.

— Vi står sammen om å løse denne situasjonen på beste måte for kundene våre. Uansett hva som måtte dukke opp. Men det er forferdelig vondt og tungt at noe slikt som dette kunne skje, sier Per Helge Gumpen.

— Frykter du at utslippsskandalen også innbefatter biler importert til Norge?

— Det ønsker jeg ikke å spekulere i. Jeg forholder meg til det vi vet så langt, og vi deler den informasjonen fortløpende.

Garanterer

Som en av de største Volkswagen-forhandlerne i landet har Gumpen tett kontakt med importøren, Møller-gruppen.

Han forteller at nyheten om svindel med utslippstallene kom like overraskende på dem som på alle andre i Volkswagen-systemet i Norge.

Som lokal forhandler garanterer han at dersom norske biler er rammet, vil kundene bli kontaktet om hva som skal skje videre.

— Jeg kan ikke si mer nå enn at vi lokalt vil gjøre alt vi kan for å følge opp eventuelle tiltak som måtte komme, sier en sterkt preget eier av Gumpens Auto.

«Vil koste dyrt »

Omdømmeekspert Rune Røiseland slår fast at det blir feil å si at dette ikke kan rettes opp igjen, men det vil nok koste Volkswagen dyrt å få tilbake sitt gamle, gode omdømme.

Omdømmeekspert Rune Røiseland i selskapet Ordkraft mener at et godt omdømme opparbeidet over lang tid er mulig å gjenopprette etter en sak som denne. Foto: Reidar Kollstad

Røiseland er daglig leder i selskapet Ordkraft som er spesialist på selskapers omdømme. Ordkraft er en av landets ledende leverandører av omdømmemålinger og har gjennomført en rekke undersøkelser og analyser for organisasjoner, bedrifter, kommuner og regioner.

Ansvar i alle ledd

Han er tydelig på at det er viktig at Volkswagen viser at alle steiner skal snus og at ansvar tas i alle ledd.

— Og det er viktig å være på banen også lokalt i en sak med så voldsomme dimensjoner som denne saken har fått, sier Røiseland.

Det er viktig å være på banen også lokalt.

Rune Røiseland, daglig leder Ordkraft

Å sitte stille og håpe at dette går over, er ingen god håndtering av krisen, mener Ordkraft-sjefen som samtidig viser til at all teori og praksis tilsier at dersom det over lang tid er opparbeidet et godt omdømme, er det absolutt mulig å gjenvinne dette.

Står sterkt

— Gumpen-navnet står veldig sterkt lokalt. Vi forbinder det med Gumpen-familien, Terje Jochumsen og de mange ansatte, folk som har et godt omdømme i sørlandsk bilbransje, sier Røiseland og legger til:

— Hadde jeg vært omdømmerådgiver lokalt i denne saken, hadde jeg bedt dem gå ut med full damp både internt og eksternt. Informasjonen må samkjøres sentralt og lokalt, for nå settes hele kommunikasjonsstrukturen på prøve, mener Rune Røiseland som blir overrasket om ikke utslippsskandalen også vil gi seg utslag på salgskurvene til Volkswagen.

Suverent på topp

Volkswagen har en unik sterk posisjon i Kristiansand og på Sørlandet. Hittil i år er det registrert 760 nye Volkswagen-biler i Kristiansand. Markedsandelen er på 22,5 prosent, hvilket betyr at mer enn hver femte nye personbil som selges er av merket Volkswagen. Nummer to i Kristiansand er Toyota med 299 nye biler og en andel av markedet på 8,8 prosent i år.

I Mandal står Volkswagen faktisk enda sterkere med en markedsandel på 26,8 prosent i 2015 og et salg på 97 nye personbiler.