BYGLAND: I morgentimene i dag måtte alle kjøretøyer bruke omkjøringsveien mellom Storestraumen og Byglandsfjord på vestsiden av Byglandsfjorden. Tyngre kjøretøyer måtte kjøre i kolonne.

Regnværet gjorde at Statens vegvesen ikke våget å slippe noen kjøretøyer forbi rasstedet i Urdeviki. Vannet kunne komme til å lage bevegelse i massene slik at steiner igjen havnet ned på riksveien.

Kolonne på rv. 9

Ved 13-tiden i dag kom dagens siste nordgående kolonne med tyngre kjøretøy fra Byglandsfjord på omkjøringsveien. Etter dette kom det ingen flere store biler verken nordfra eller sørfra der. De fikk lov til å kjøre kolonne forbi rasstedet på riksvei 9, der anleggsarbeid nå pågår for fult med å bygge en 250 meter lang og fire meter høy rasvoll.

Utfordrende

– Vi har hele tiden sagt at det er værforholdene som bestemmer om vi skal slippe biler forbi eller ikke, sier prosjektleder Sigurd Wiberg i Statens vegvesen når Fædrelandsvennen spør om det ikke kan virke forvirrende med stadig nye meldinger.

Wiberg medgir at det er utfordrende avgjørelser han må ta i dette skiftende været

Ventetid

Dagens væremelding er så god at Wiberg regner med at alle større kjøretøyer får lov til å kjøre kolonne forbi rasstedet.

– Men de må regne med en ventetid på opp til en time, sier han.

Alternativet for disse er også den smale og dårlige veien på vestsiden av Byglandsfjorden. Det tar ca. 45 minutter å kjøre strekningen.

Påkjenning

Fylkesveien på vestsiden av Byglandsfjorden ble bygget av I/S Øvre Otra som skogsbilveg da selskapet fikk konsesjon på kraftutbyggingskonsesjon i 1974. Nå er den tydelig merket av at all tungtransporten i de store nedbørsmengdene har vært en stor påkjenning.

– Vi må reparere veiskulderen på møtestedet til kolonnene nå, sier Wiberg.