FARSUND: Det tror innehaver av Bjørnevåg ferie, Jakob Oddvar Jakobsen som har sittet timevis i samtaler med de overlevende.

– Jeg sendte med mennene en koffert med nødraketter, drivanker og lydhorn da båten ble leid ut. Denne var plassert i et rom inne i kabinen. Trolig har den omkomne tatt seg inn i kabinen for å hente kofferten samtidig som båten snudde med baugen opp. På den måten kan han ha blitt sperret inne i kabinen av vannet som fosset inn. Han hadde i tillegg flyteelementer på kroppen som kan ha gjort det vanskelig å dykke, sier Jakobsen til fvn.no.

Funnet flytende

Siden ulykken skjedde fredag formiddag har innehaveren av Bjørnevåg ferie hatt lange samtaler med de overlevende etter ulykken. Jakobsen var vertskap for de fire fritidsfiskerne. Tanken på hva som skjedde, kverner ustanselig i hodet på Jakobsen.

– Det er det første jeg tenker på når jeg våkner, og det siste jeg tenker på når jeg legger meg om kvelden. Siden jeg er indirekte involvert i dette, så går dette sterkt innpå en, sier Jakobsen.

Den omkomne mannen ble funnet flytende i vannet. Han må derfor ha kommet seg ut av kabinen på et tidspunkt. Jakobsen tror dette kan ha skjedd når trykket innenfor og utenfor kabinen var utlignet.

– Men det er spekulasjoner og kun noe vi gjennom samtaler har tenkt oss fram til, sier Jakobsen.

Ifølge Jakobsen hadde den omkomne mannen kun femti prosent lungekapasitet som følge av en hendelse noe tilbake i tid.

Tok inn vann

Det var fredag morgen at de fire tyskerne reiste på sjøen fra feriestedet i Bjørnevåg. Ifølge de overlevende var de omkring én til to kilometer fra land da de merket at båten tok inn vann. Tyskerne ble usikre og kjørte mot land. Underveis ringte de Jakobsen for å få råd. Vannet strømmet på og motoren stoppet. Det tok bare fem minutter fra lekkasjen ble oppdaget til båten gikk under.

– Hadde han fått helsehjelp umiddelbart, så kunne han kanskje vært reddet. Men det er jo naturlig at det tok noe tid før hjelpen var på stedet. Jeg er i alle fall glad for at redningsbåten var i Farsund og ikke Mandal. Da kunne det fort tatt lang tid, sier Jakobsen. Han sier tyskerne har uttrykt stor takknemlighet overfor både norsk politi og redningsmannskapene.

Den havarerte båten er av merket Rodman 620. Det er en 21 fots fiskebåt med innenbords motor. Bjørnevåg ferie har en tilsvarende båt som leies ut til feriegjester. Jakobsen har i samråd med politiet besluttet å sette båten ute av drift inntil videre.

– Det ville blitt veldig galt å leie ut båten til gjester når man ikke vet om det er en svakhet med båten, sier Jakobsen.

Krimtekniske undersøkelser

Politiet i Farsund vil i løpet av mandagen undersøke denne båten i et forsøk på å kartlegge hva som kan ha skjedd med havaristen. En krimtekniker fra felles kriminalenhet i Agder politidistrikt vil bistå lokalt politi.

– Det blir gjort undersøkelse i løpet av dagen. Ved å undersøke tilsvarende båt kan man kartlegge båtens tekniske utrustning og kanskje få kunnskap om hva som kan ha skjedd, sier politiførstebetjent Einar Deisz ved Farsund lensmannskontor.

Ifølge politiet var den havarerte båten utstyrt med både elektrisk og manuell lensepumpe. Men tyskerne har forklart at båten tok inn vann så fort at de ikke klarte å holde vannmengden nede.

– Det er snakk om en selvlensende båt. I det vannivået når dreneringshullene, så vil hullene ha motsatt effekt. Vannet vil strømme inn og båten fylle seg enda raskere, sier Deisz.

Forsikringsselskapet avgjør

Det er anslått at den havarerte båten ligger på omkring 33 meters dyp omkring én kilometer fra land. Anslaget på dybden baserer seg på opplysninger fra de omkomne tyskerne. De skal ha sett på ekkoloddet like før båten gikk ned.

– De hadde også lokalisert sin posisjon ut fra kartplotteren da problemene oppsto, sier Jakob Oddvar Jakobsen til fvn.no.

Ifølge politiførstebetjent Einar Deisz vil ikke politiet be om at båten blir hevet, men sier det er opp til forsikringsselskapet å vurdere dette.

– Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapet de to siste dagene. De vil undersøke om det finnes et firma i nærheten med båtkran som kan ta på seg oppdraget. Om det blir heving eller ikke er ikke besluttet ennå, sier Jakob Oddvar Jakobsen.