GODT GRUNNLAG: Line Vennesland (Ap), stortingsrepresentant, Aust-Agder: - Jeg synes dette planforslaget er et godt grunnlag for den videre politiske debatten. Jeg mener Sørlandet aldri har hatt noe bedre utgangspunkt enn dette. Planforslaget viser at vi står sammen og de viktige prosjektene. Foto: ARKIV
GLEDELIG: Kjell Ingolf Ropstad (KrF), stortingsrepresentant, Aust-Agder: - Dette er bare et forslag, men det er gledelig at det i alle fall viser at det er mulig å gi Sørlandet et løft. Men dersom regjeringen ikke øker bevilgningene, blir det lite til samferdsel på Sørlandet. Dette forslaget er bedre enn sist, da vi fikk sju linjer. Foto: ARKIV
STOR USIKKERHET: Einar Halvorsen (H), ordfører Arendal: - Med stor usikkerhet må vi utsette reguleringplanarbeidet på strekningen Arendal - Tvedestrand i ett år. Med en økning på rammene med 45 prosent ligger denne strekningen godt an. Foto: ARKIV
TILFREDS: Kari Henriksen (Ap), stortingsrepresentant, Vest-Agder: - Jeg er tilfreds med at planen tar opp i seg mange av dagens utfordringer, trafikksikkerhet, vedlikehold og nybygging. Dette er et godt utgangspunkt og tar opp sakene Arbeiderpartiet har vært opptatt av for landsdelen. Det har sjelden vært bedre! Foto: ARKIV
MYE GODT I SEG: Svein Harberg (H), stortingsrepresentant, Aust-Agder: - Etatenes forslag har mye godt i seg, nå er utfordringen hvordan regjeringen håndterer det. Vi har fått oppmerksomhet og gjennomslag på grunn av enhetlig tale fra alle parter, nå må vi fortsette med det samme og fremholde at Sørlandets prioriterte prosjekter må være med uansett hvilken modell de tar utgangspunkt i. Foto: ARKIV
MÅ STÅ SAMLET: Peter Gitmark (H), stortingsrepresentant, Vest-Agder: - Landsdelen må stå samlet om sine ønsker og krav. De viktigste strekningene blir Arendal - Tvedstrand, som må tidfestes til perioden 2014 til 2017, ny Varoddbro, rv 9, ny Kjevikvei og Gartnerløkka og videre vestover. Vi trenger også mer planleggingmidler, blant annet i forhold til fire felt Oslo - Stavanger. Foto: ARKIV
MELLOMSTREKNING: Dagrun Eriksen (KrF), stortingsrepresentant, Vest-Agder: - Det gjenstår å se om regjeringen følger opp planen. En god del av prosjektene er avhengig av at det bevilges 45 prosent mer enn i dag. Nå gjelder det å holde kondisen med et samla trykk videre inn mot regjeringen. Dette er en mellomstrekning, og ikke en målstrek. Foto: ARKIV
IKKE FORNØYD: Ingebjørg Godskesen (Frp), stortingsrepresentant, Aust-Agder: - Jeg er ikke fornøyd med planforslaget. I forhold til Agderfylkene er dette alt for løst. Dersom det ikke blir en økning i bevilgningene på 45 prosent blir det ikke en krone til de store utbyggingene. Dette er rett og slett ikke holdbart. Foto: ARKIV
LITE SPENSTIG: Åse Michaelsen (Frp), stortingsrepresentant, Vest-Agder: - Forslaget er svært lite spenstig. Her går det i sakte fart og med rammer som burde vært utvidet. I tillegg burde etatene ha synliggjort behovet for nytenking når det gjelder finansiering. Jeg hadde håpet etatene hadde endret syn på behovet for firefelts Søgne - Ålgård. Foto: Jarle R. Martinsen
TRAGEDIE: Arne Thomassen (H) leder for Knutepunkt Sørlandet: - Nasjonal Transportplan er en tragedie for Sørlandet. Hvis veibevilgningene blir liggende på dagens nivå, er det krise. Da skjer det ingenting. Skal vi få resultater, må bevilgningene økes med 45 prosent. Og jeg er optimist. Foto: ARKIV
ØKT RAMME: Bjørgulv Sverdrup Lund (H). leder av Vegaksjonen: - Uten en økning av rammen på 45 prosent vil man ikke få til et samferdselsløft på Sørlandet. Uten et slikt løft vil det bli vanskeligere å løse landsdelens utfordringer knyttet til næringsutvikling og levekår. Foto: ARKIV

Les politikerenes reaksjoner på dagens forslag til Nasjonal Transportplan i bildegalleriet over , og si din mening i debatten under.

LES OGSÅ: