KRISTIANSAND: Statens vegvesen legger opp til utbygging basert på fire rammer i sitt NTP-forslag:

  • Dagens årlige tilskudd over statsbudsjettet

  • Minus 20 prosent av dette

  • Pluss 20 prosent

  • Pluss 45 prosent

I tillegg vil andelen bompenger avgjøre utbyggingstakten. Hvilken ramme man til slutt velger å gå for, blir en intern diskusjon i regjeringen.

Følgende er nevnt i Statens vegvesens NTP-framlegg:

E 18

E 18 Arendal — Tvedestrand , oppstart 2014-2017, med en pluss 45 prosent ramme.

Varoddbroa får full statlig finansiering, og Statens vegvesen har tidligere sagt at de satser på anleggsstart i 2015. ## E 39

På E 39 er det satt av penger til utbygging av Gartnerløkka - Breimyrkrysset med 500 millioner som finansieres statlig fra 2018 - 2023 med en ramme på 20 og 45 prosent.

Prosjektet skal bompengefinaniseres med 100 millioner. Tilsammen 600 millioner.

Går vi videre på E 39 er følgende prosjekter nevnt:

Lindelia - Dølebru - Livold: Oppstart i 2018 - 2023 i pluss 45 prosent ramme.

Livold - Fardal: Fullfinansiering i 2018 - 2023 i pluss 20 prosent ramme og i 2014 - 2017 i pluss 45 prosent ramme.

Udland - Oftedal: Fullfinansiert i 2018 - 2023 i pluss 45 prosent ramme. Strekningen skal delvis finansieres med bompenger.

Holmenfoss - Try: Skredsikring. 150 millioner kroner.

Riksvei 9

Krokå - Langeid - fullfinasiert 2014 - 2017. Delstrekninger på riksvei 9: 500 millioner statlig finansiering innenfor en 45 prosents ramme. 100 millioner finansieres på annen måte.

Riksveg 41 - Kjevik

Adkomsten til Kjevik får full statlig finansiering - men tidspunkt er avhengig av planramme.

Statens vegvesen peker også på en rekke utfordring.

Jernbane

I Jernbaneverkets forslag er det satt av 1,2 milliarder kroner til økt kapasitet og gods på Sørlandsbanen. Dette forutsetter at planrammen økes med 20 prosent.

400 millioner av disse kommer i perioden fra 2014 til 2017. De øvrige 800 millionene kommer fra 2018 til 2023. ## Kollektivsatsing

Den sterke trafikkvekst i byene er en av de store utfordringene. Veivesenet mener derfor at denne veksten må tas av kollektivtrafikken, som må bygges ut samtidig med en sterk satsing på gang- og sykkelveier.

Trafikkdød

— Nedgangen i drepte og hardt skadde skal fortsette. Målet er en halvering av tallene de neste ti årene, skriver regionveisjef Kjell Inge Davik.

Vedlikehold

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at driften og vedlikeholdet av riksveinettet må både styrkes og bygges ut som følge av et økende transportbehov i byene.

– Vi må også bruke betydelige midler for å ta igjen for manglende vedlikehold, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen i pressemeldingen.

Satsingen på kollektivtrafikk og veivedlikehold blir godt tatt imot av KS.

– Nå er det viktig at regjeringen følger opp. Da vil kommunesektoren ta sin del av ansvaret for å følge opp ambisjonene, sier styreleder i kommunesektorens organisasjon (KS), Gunn Marit Helgesen i en pressemelding.

Samtidig vil veivesenet ta høyde for at veinettet er robust nok til å motstå klimaendringer.

På toppen av dette er det et mål for veivesenet å redusere klimautslippene og ivareta kravene til miljø og universell utforming.