Johan August (5 1/2) og Alma Pauline Buverud foreslår flere lekeplasser i sentrum. Foto: Lars Hollerud
Aslaug Tveit fra Leva Urban Design mener forslagene som foreslår forskjellig bruk av nedre del av Markens avhengig av årstiden, er blant de mest spennende. Foto: Richard Nodeland
Grønn gågate i Skippergata hanket inn en rekke smileys fra forbipasserende. Foto: Richard Nodeland
Mer grønt og mer kunst ønskes i sentrum. Foto: Lars Hollerud
Ordfører Harald Furres drøm er gågater og fortauskafeer rundt Torvet. Her ser han nærmere på bykartet sammen med Aslaug Tveit fra Leva Urban Design. Foto: Richard Nodeland
Mer aktivitet, mer grønt og at byen åpnes mer mot sjøen, er Randi Bakkes ønsker for fremtidens Kvadraturen Foto: Richard Nodeland
Steffen Jakobsen tar forslagene nærmere i øyesyn. Han er godt fornøyd med byen, men mener p-hus på Torvet er unødvendig. Foto: Richard Nodeland

— Kristiansand er Norges fineste by. Og det kommer fra en bergenser, sier Steffen Jakobsen til Fædrelandsvennen, før han legger til:

— Vel og merke fram til de begynte å grave opp Torvet for et p-hus. Som om det ikke er nok av dem fra før, la Jakobsen til.

På hjørnet av Kirkegata og Gyldenløvesgate ved Wergelandsparken hadde kommunen tegnet opp Kvadraturen i stort format.

Skisser

Tidligere på dagen hadde kommunen arrangert workshops hvor blant annet ingeniørvesenet, parkvesenet, parkeringsselskapet og kommuneplanlegger var på plass.

Om lag 50 personer ble delt inn i åtte grupper hvor de skulle komme med forslag til hva som kunne gjøres med bygatene. Skissene de kom fram til ble så kopiert opp og stilt ut på Kvadratur-kartet i gata.

— Folk blir oppfordret til å sette smileys på forslagene de liker, og kan også komme med egne forslag, sier Christina Rasmussen, planlegger i arbeidsgruppa for gatebruksplanen, og legger til at første forslag til gatebruksplan for Kvadraturen er ventet i august eller september.

Johan August (5 1/2) og Alma Pauline Buverud foreslår flere lekeplasser i sentrum. Foto: Lars Hollerud

— Gode kvaliteter

Aslaug Tveit fra Leva Urban Design, et selskap som driver med byutvikling og hadde planlagt opplegget for dagen, mener Kristiansand har gode kvaliteter som kan bygges videre på.

Aslaug Tveit fra Leva Urban Design mener forslagene som foreslår forskjellig bruk av nedre del av Markens avhengig av årstiden, er blant de mest spennende. Foto: Richard Nodeland

— For det første er Kvadraturen i seg selv en viktig kvalitet som burde dyrkes mer. I tillegg har byen også flere typer arkitekturer, som Murbyen og Posebyen, som er verdifulle, sier Tveit.- Det andre er at byen har korte avstander. Noen steder er det ikke mer enn 100 meter av et gateløp hvor det ikke skjer noe, og som fører til at folk ikke bruker området. Det er små ting som kan gjøres for å binde områdene opp mot hverandre og gjøre dem til mer levende byrom, fortsetter hun.

Har du lest tidligere saker om byutvikling i Kvadraturen?

— Men ekstremt lite grønt

Og én ting var hun klar på:

— Det er ekstremt lite grønt i byen. Skal man ha folk til å bo her, er rekreasjonsområder viktig, og da trenger

Ordfører Harald Furres drøm er gågater og fortauskafeer rundt Torvet. Her ser han nærmere på bykartet sammen med Aslaug Tveit fra Leva Urban Design. Foto: Richard Nodeland

man mer grønt, oppfordrer den urbane designeren.

Gågater og fortauskafeer

Og ordfører Harald Furre, som minutter før hadde innviet nabogaten Skippergata som sommergågate, var klar på at det måtte flere mennesker inn i Kvadraturen.

— Min drøm er at det skal bli gågater og fortauskafeer i området rundt her. Utfordringen er å få nok folk som kan fylle byen store deler av året. Derfor må vi doble innbyggertallet i Kvadraturen, sier ordføreren og legger til at Kvadraturen har noen flotte muligheter.

- Åpent til sjøen

Randi Bakke, som jobber i Elefantapoteket på andre siden av gatehjørnet, tok turen over krysset for å se hva som var i gjære.

Mer aktivitet, mer grønt og at byen åpnes mer mot sjøen, er Randi Bakkes ønsker for fremtidens Kvadraturen Foto: Richard Nodeland

— Mer aktivitet, mer grønt og at byen åpnes mer mot sjøen, var hennes ønsker for byutviklingen.

- Byutvikling mer enn bil

Og nettopp det engasjementet kristiansandere viser rundt byutviklingen, mener Tveit er viktig.

— Folk bryr seg om byen sin. Så håper jeg også man kan se at byutvikling er mer enn bil, kollektivtransport og parkering. Det er mye annet som er viktig for totalopplevelsen av byrommet, sier hun og fortsetter:

Grønn gågate i Skippergata hanket inn en rekke smileys fra forbipasserende. Foto: Richard Nodeland

— Jeg oppfordrer Kristiansand til å gjøre midlertidige tiltak sammen med dem som bor der. For det trenger ikke være kaffe latte på hvert gatehjørne. Det kan være gater med midlertidig klimabeskyttelse eller grøntarealer i boligområder. I en annen by vi jobbet la vi ut 20 centimeter med jord og rullet ferdigplen ut over. Mulighetene er mange, avslutter hun.