KRISTIANSAND: I mellomtiden får i alle fall gatestubben fra innkjøringen til Gyldengården parkeringshus til Kirkegata status som gågate.

— Vi gjør dette som en forsøksordning i sommer, sier byplanlegger Anne Lislevand.

I denne stubben av Skippergata, fra innkjøringen til Gyldengården P-hus til Kirkegata, vil gata bli gågate. Foto: Lars Hollerud

Som legger til at ordningen blir varig fra neste år dersom forsøket er vellykket.

Hun sier også at ønsket om gågate kommer fra de nær 20 butikkdriverne i området.

Festen

— Dette har vi kjempet for lenge. At det nå skjer, er absolutt verd en fest, sier innehaveren av blant annet Drømmeplassen Åkki Lidi.

Så snakker hun om 16. juni.

Fra denne benken vil Anne Lislevand (t.v.) og Åkki Lidi snart ikke se en eneste bil. Foto: Lars Hollerud

— Da blir det musikk, moteshow, lotteri, timetilbud, avduking av gateskilt og cuping.

— Cuping?

— Ja. Vi kan vel si prøvesmaking på kaffe.

Åkki Lidi lar oss forstå at hun håper gågateprosjektet blir permanent fra neste år.

Her blir det så koselig som bare det

I så fall er planen å fjerne fortauskantene og legge gata like flat som Markens.

Fra en benk utenfor Drømmeplassen snakker de om et grønt og mykt gatemiljø.

Byplanlegger Anne Lislevand (t.v.) og spisestedeier Åkki Lidi har felles drøm om Skippergata. Foto: Lars Hollerud

Anne Lislevand sier at tanken aldri har møtt motstand og at den til og med omhandles i gatebruksplanen.

Åkki Lidi sier at handel avhenger av levende miljø der det er hyggelig å gå.

— Her blir det så koselig som bare det, mener Lidi, som legger til at den oppfatningen deles av hele nabolaget.

Dalandgården

Tilsvarende grønn status planlegges også noe lenger vest, fra Kirkegata til innkjøringen til Daland-gården.

Men den blir ikke stengt for all biltrafikk, hvis Agder Kollektivtrafikk får gjennomslag for sin innsigelse.

Om også denne gatedelen, fra Dalandgården til Kirkegata blir gågate, avgjøres om kort tid. Foto: Lars Hollerud

— Hvis inn- og utkjøring til og fra Dalandgården stenges fra og til Skippergata, må all trafikk inn og ut skje fra og til Henrik Wergelandsgate. Det mener vi er uheldig for den tette kollektivtrafikken i denne gata, sier markeds- og utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i Agder Kollektivtrafikk AS.

Om lag 50 meter før og etter Markens har Skippergata vært gågate i flere år. Foto: Lars Hollerud

Han foreslår fremtidig innkjøring parkeringsanlegget i Dalandgården fra Skippergata og bare utkjøring den andre veien.

Om det sier Anne Lislevand at en endelig kommunal avklaring tas i neste.