KRISTIANSAND: — Det er helt kaos nå. Dette er en veldig ubehagelig følelse, sier Jon Døviken (45) til fvn.no.

Torsdag ettermiddag har vært svært travel for forretningsmannen, som er med i en rekke firmaer i byen.

- Jeg satt og jobbet og holdt på å maile. Plutselig forsvant alle mailene jeg hadde. Så gikk det tre minutter før jeg fikk den første telefonen. Folk lurte på hvor jeg var, forteller Døviken, som slett ikke var i Madrid torsdag, men i Kristiansand.

Kontakter fra ti år

Han skjønte straks at epostkontoen hans var hacket. Hackerne hadde sendt ut epost til alle Døvikens kontakter, som han anslår til å være 1000 personer.

— Der har jeg alle kontaktene jeg har hatt de siste årene, sier han.

I KRISTIANSAND: Jon Døviken har vært i Madrid. Men ikke siden 2004. (Arkivfoto: Lars Hoen) Foto: Lars Hoen, arkivfoto

I eposten utgir hackerne seg for å være Jon Døviken på reise i utlandet.«Mine beklager for denne plutselige forespørselen, har jeg vært involvert i et ran i løpet av min reise Madrid, Spania. Jeg ble ranet og alle mine eiendeler kontanter, mobiltelefon og kredittkort var stjålet på gevær punkt. Jeg trenger din hjelp som jeg prøver å skaffe litt penger,» begynner eposten, som er undertegnet «Jon». Til norske kontakter ble den sendt på norsk, automatisk oversatt fra engelsk, og til de internasjonale kontaktene kom den på engelsk. Les hele eposten øverst i artikkelen.

Tidligere har fvn.no publisert en artikkel fra Bergens Tidende, der en kvinne fra Voss ble utsatt for samme type hacking. Da tok journalisten kontakt med hackerne og utga seg for å være en venn som ville hjelpe. Svindlerne vil gjerne ha 2600 euro som skulle betales via Western Union Bank.

Fått epost på engelsk fra norsk venn?

Assisterende fylkesmann i Vest-Agder, Lars Erik Lyngdal, ble utsatt for det samme i juli.

Hackere sendte ut tiggerbrev

— Miks tall og bokstaver

Døviken råder folk til å velge et sikkert passord på epostkontoene sine.

— Det anbefales en miks av tall og bokstaver. Da minsker sannsynligheten for å bli hacket, sier Døviken, som blant annet er styremedlem i kristiansandsfirmaet Community Reborn.

- Du jobber selv i et IT-firma?

— Jo, og jeg skal jo egentlig ha kontroll på slikt. Jeg er imidlertid ingen datamann selv, men får god hjelp av de rundt meg, svarer Døviken, som hadde valgt et passord bestående av en lang rekke tall på epostkontoen sin – noe han i etterkant har funnet ut at ikke var så lurt.

— Jeg tror det er viktig å skifte passord ofte også, sier han.

Tips for sikre passord

Varm telefon

Nå har han kontaktet Google, selskapet bak Gmail, og bedt om å få åpnet epostkontoen med nytt passord.

— Jeg kommer nok ikke til å velge andre leverandører, det er ikke noen grunn til å tro at de er sikrere. Dette går på ting man kan gjøre selv, så jeg vil heller gjøre det, sier han, og legger til at han ikke vil politianmelde forholdet siden han mener politiet allerede er på saken etter at mange andre nordmenn har vært utsatt for det samme.

Døviken forteller at telefonen har ringt i ett sett siden eposten ble sendt ut. Han anslår at han har fått 50 henvendelser på telefon og Facebook, i tillegg til at han selv har kontaktet mange.

- Hadde du mye viktig på eposten?

— Jeg hadde helt enormt mye. Det er også prekært at mest sannsynlig alle mailer har forsvunnet. Det er jo et arkiv, selv om jeg har alt lagret. Men det skal gå fint. Det er mest ubehagelig at så mange har fått mailen, sier Døviken, og legger tørt til:

- Det er i alle fall én positiv ting med dette: Det er en fin måte å holde kontakten med folk på, sier han, og sikter til at han i ettermiddag har hatt kontakt med mange han ikke har snakket med på årevis.

Så langt vet han ikke om at noen av hans kontakter har latt seg lure av svindelforsøket.

Svindlere angrep finn.nos boligmarked

Har du opplevd liknende svindelforsøk?