KRISTIANSAND: 3. oktober skrev Fædrelandsvennen om 74 år gamle Eldbjørg Grønset, som hadde fått en betalingsgiro på 60.000 kroner fra kemneren i Kristiansand. Hun skjønte lite av kravet, men stusset på at beløpet var det samme som hun hadde betalt i skatt i løpet av 2011. ## 33.000 i feil kommune

Det viste seg etter hvert at en datafeil hos skattedirektoratet hadde ført til at 33.000 skatteytere ble registrert i feil kommune. Feilen ble oppdaget i juni, da en ansatt hos Grimstad og Lillesand skatteoppkreverkontor reagerte på at personer bosatt i Lillesand hadde skattet til kommunen de flyttet fra i 2010.

Ifølge skattedirektoratet var det de færreste av de 33.000 som ble berørt av feilen. 1000 av dem fikk imidlertid tilsendt et feilaktig betalingskrav i september og oktober. Dette gjaldt skatteytere fra hele Norge. 24 av dem er bosatt i Agder

— Var det noen av de 1000 som fikk giro som betalte den?

— Det har vi ikke oversikt over, skriver skattedirektoratet i en e-post til Fædrelandsvennen.

- Vil bli oppdaget og rettet

Skattedirektoratet har ikke hatt anledning til å la seg intervjue muntlig, men har svart på Fædrelandsvennens spørsmål per e-post. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Anne Kirkhusmo i skattedirektoratet skyldes det blant annet at det ikke er én person som sitter på alle svarene. Kirkhusmo opplyser at svarene kan siteres Lucie Aunan, avdelingsdirektør i skattedirektoratet.

- Er dere sikre på at noen ikke har betalt dobbel skatt?

— Vi kjenner ikke til tilfeller der skattytere har betalt dobbel skatt. Tilfeller der det ved en feil er sendt ut giro til skattytere som allerede har betalt skatt, vil bli oppdaget og rettet. Dersom noen har betalt inn for mye, vil overskytende bli utbetalt, skriver skattedirektoratet.

Ble kjent med feilen i juni

- Dere fikk beskjed om feilen i juni. Likevel var problemet helt ukjent for kemneren i Kristiansand i oktober. Hva skyldes det?

— Det ble lagt ut melding til kommunale skatteoppkrevere i juni om feilen, som omfattet en del skattytere som hadde fått skattoppgjør i juni, og en del som ennå ikke hadde fått skattoppgjør. For de skattyterne som fikk oppgjør i juni, ble det avtalt at vi skulle vente med å rette skattyters kommune til etter høstoppgjøret i oktober. De skattyterne som ikke hadde fått skatteoppgjør, skulle prioriteres for retting, slik at disse skulle få oppgjør i riktig kommune første gang. Ved en misforståelse ble cirka 1500 skattytere som allerede hadde fått skatteoppgjør også rettet i denne perioden, og de kom da til automatisk avregning i september uten at innbetalt skatt samtidig var flyttet.

1000 av disse fikk deretter tilsendt et betalingskrav fra kommunen de bor i nå, siden skatten hadde blitt registrert i kommunen de bodde i før.

68 fikk ikke beskjed

Fædrelandsvennen fikk 4. oktober opplyst fra kemneren i Kristiansand, Solveig Svendsberget, at Grønset, ifølge skattedirektoratet, var den eneste skatteyteren som hadde fått tilsendt giro.

- Hvorfor fikk kemneren beskjed om det, når det dreide seg om 1000?

— Dadet ble aktuelt med direkte informasjon til skattyter i forrige uke, var skatteoppgjøret ordnet opp i for langt de fleste. Disse vil da typisk motta/ha mottattet nytt riktig skatteoppgjør som forklarer at tilsendt feilaktig skatteoppgjør og giro kan ses bort i fra. For 68 skattytere var dette ikke gjort og det var naturlig og hurtig kontakte disse. Damen dere skrev om var en av disse 68. - Hvordan kan folk være sikre på at de får riktig oppgjør, når det tydeligvis skorter på rutiner og kommunikasjon internt i skatteetaten?

— Skatteetaten jobber systematisk for å hindre at feil oppstår. Alle produksjoner er gjenstand for omfattende testing, rutiner oppdateres jevnlig, og saksbehandlingen følges opp tett. Vi er svært opptatt av at skatteoppgjørene skal være så feilfrie som mulig. Denne feilsituasjonen har vært kjent, og vi har lagt et løp for å korrigere alle feilene, men dessverre slapp noen igjennom, skriver skattedirektoratet.