LINDESNES: Dermed gambler Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø (SAM-utvalget) på om denne veistrekningen blir prioritert av vegvesenet i den kommende Nasjonal Transportplan.

Flere, med Helge Sandåker (Ap) i spissen, ønsket i utvalget å si ja til reguleringsplanen for tofelts bro, for deretter å øve politisk press for å få til en firefelts-løsning.

Statens vegvesen ønsker som kjent fire felt fra Oslo til Vigeland i Lindesnes kommune, for deretter å gå for det såkalt midtrekkverkkonseptet.

I lys av dette har vegvesenet fremmet en reguleringsplan for ny bro over Tarvannet vest for Lindesnes, og da som vanlig tofelts bro. Dette som en del av reguleringsplanen Livold — Fardal.Lindesnes kommune har fremmet et alternativt planforslag der broen over Tarvannet er på fire-felt. I tillegg er området mellom Vigeland-krysset og broen over Tarvannet i kommunens forslag med fire felt.

Kommunen ønsker også å samle flere kryss i ett kryss på Livold, og peker på at med fire felt løser man det bedre.

SAM-utvalget ble oppfordret til å fatte et todelt forslag. Si ja til reguleringsplanen fra Statens vegvesen, som betyr to felt, samtidig som man slår fast at man ønsker fire felt i dette området.

Dette for å sikre seg at reguleringsplanen Livold - Fardal kommer med i neste NTP-periode.

Etter en lengre diskusjon i hovedutvalget landet man på et enstemmig vedtak der man kun støtter reguleringsplanforslaget til Lindesnes kommune. Det vil si at man kun sier ja til fire-felts bro og fire felt fra Vigeland til broen over Tarvannet.