KRISTIANSAND: Som kjent viser konseptvalgutredningen (KVU) til Statens vegvesen at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt og riktig å bygge fire felt hele veien mellom Kristiansand og Stavanger.

På strekningen fra Vigeland i Lindesnes kommune til Ålgård i Rogaland mener Statens vegvesen at veien bør bygges med midtrekkverk.

Nå har firmaet Vista analyse og Holte consulting på vegne av Samferdselsdepartementet kvalitetssikret KVUen for denne strekningen og finner at midtrekkverkkonseptet vil være samfunnsmessig lønnsomt.

I sammendraget av rapporten står det:

«I motsetning til KVUen finner vi at dette konseptet er samfunnsøkonomisk lønnsomt, med en positiv netto nytte beregnet til 4,7 mrd kroner, og en netto nytte per budsjettkrone på 0,22. I følge våre beregninger er også vegnormalkonseptet samfunnsøkonomisk lønnsomt. Utbedringskonseptet og trafikksikkerhetskonseptet er begge beregnet med en negativ lønnsomhet. Disse konseptene har etter våre vurderinger kortere levetid enn de øvrige konseptene. Dette tilsier at en utsettelse av beslutningen om oppstart av utbygging av midtrekkverkskonseptet kan bli kostnadskrevende. Dette gjelder spesielt dersom det brukes ressurser på en ”klattvis” utbedring og tiltak som ikke inngår i midtrekkverkskonseptet».

Vegnormalkonseptet, midtrekkverkskonseptet og firefeltskonseptet gir tilfredsstillende måloppnåelse i forhold til fastsatte samfunnsmål og effektmål for denne KVU-en, heter det i rapporten.

Kvalitetssikringen har vist at tiltakene har en betydelig bedre effekt på trafikkulykker og antall drepte enn det som framkommer i KVU-en. Dette bidrar til å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av tiltakene. Kvalitetssikringen viser også verdien av å redusere strekningens uforutsigbarhet.

Firefeltskonseptet har høyere trafikantnytte, men på grunn av høye investeringskostnader får konseptet en negativ nytte på 10,8 milliarder kroner. Konseptet framstår derfor som uaktuelt, slår disse konsulentselskapene fast.