Legevakten i Oslo har de siste 14 dagene registrert en lang rekker henvendelser fra bekymrede foreldre som har spørsmål rundt E.coli-bakterien.

– Henvendelsene har kommet i to bølger. Først for 14 dager siden når dette ble kjent, og nå siste uke da en fire år gammel gutt døde av nyresvikt, sier direktør Endre Sandvik ved Legevakten i Oslo.

– Vi får flest henvendelser i helgene. Første helgen etter at barn ble syke hadde vi 60 henvendelser i løpet av fire timer. Fastlegen tar unna i virkedagene, sier Sandvik.

– Det har blitt et hysteri ut av dette. Farene er overdrevet, men slik er samfunnet blitt: Vi er engstelige for alt som innebærer risiko. Jeg synes pressen informerer bra, men at det kommer for langt ut i artiklene. Først kommer krisemaksimeringen, mener Endre Sandvik.

Overraskende lite

Helsestasjonene i Oslo er overrasket over at den forventede telefonstormen har uteblitt.

– Jeg var forberedt på å få mange henvendelser, men de er uteblitt. Det synes jeg er rart, sier Ann-Louise Gustafsson. Hun er enhetsleder ved skolehelsetjenesten på Grønland i Oslo.

– Forbausende få spørsmål. Det skyldes vel god informasjon fra mediene og det faktum at småbarnsforeldre velger andre produkter enn kjøttdeig til sine barn i disse dager, sier helsesøster Unni Shetelige ved Bygdøy skole i Oslo.

Ufarlige burgere?

Verken Burger King eller McDonalds har fått en eneste henvendelse eller telefon fra kunder eller foreldre rundt smittefaren ved å spise hamburgere. Begge hevder å ha de beste og strengeste rutiner og at det ikke er noen grunn til bekymring.

– Våre hamburgere er av 100 prosent storfekjøtt og vårt kjøtt blir testet før, under og etter produksjon. Vi har det beste testapparatet i hele bransjen, sier Margareth Brusletto som er kommunikasjonsdirektør ved McDonalds Norge.

– Vi har de strengeste rutiner i bransjen og sjekker våre temperaturer i kjøtt og kjøleskap hver tredje time. Dessuten har vi har full sporbarhet til våre leverandører i forhold til kjøtt, sier Sven Hars, markedsdirektør i Burger King Norge, til NTB.

Ingen «vinnere»

Omsetningssvikten hos Gilde fører heller ikke til at andre produsenter av kjøttdeig tar en større del av markedet.

– Selv om vi har hatt en jevn økning hele vinteren, er dette hysteriet ikke heldig for bransjen på sikt. Dette må det ryddes opp i, sier salgssjef Torleif Roksvåg ved Nordfjord Kjøtt AS.

– Etter en kraftig vekst i uke ni og en total økning på 2 prosent etter uke ni og ti, ser vi nå i uke 11 en tilbakegang på hele 20 prosent, sier salgs— og markedssjef Per Erik Reppe i Spis AS.

– Slik dette har utviklet seg, er det uheldig for hele bransjen. Selv om forbrukerne fortsatt ser ut til å ha tillit til oss, håper vi dette blir avklart raskt, sier Reppe.