KRISTIANSAND: – Hvis ikke jeg får nye må jeg gi dem til en bonde. Jeg kan i hvert fall aldri bruke dem, konstaterer Anne Siri Knutsen.

De røde sandalene kostet stive 749 kroner, og skulle være spesielt gode for nakke, rygg og bein. Men så fikk hun altså fjøslukta, trolig fra et stoff i sålen, med på kjøpet.

Da Knutsen kontaktet Ecco, fikk hun beskjed om å vaske sandalene i zalo og eddik, og legge dem et par dager i fryseren. Det har hun gjort to ganger, uten at lukten forsvant.

Prinsippsak

56-åringen jobber selv i butikk, og har ikke tenkt å la den verdensomspennende skoprodusenten slippe så lett. Hun akter ikke å traske rundt i en eim av fjøs.

– Det hadde ikke gjort noe om jeg skulle bruke dem i et fjøs. Men det blir jo dyrere å gi meg et fjøs enn et par nye sko, bemerker Knutsen.

Sandalene har hun pakket i to plastposer og plassert i loftstrappen hjemme på Lund. Der gjør de ingen skade. Hun har pakket dem fram for venner, og for Fædrelandsvennens redaksjon på Torvet. Alle får en sterk fornemmelse av en driftsbygning i indre Agder, og lukten sitter en god stund i fingrene.

Etter fire henvendelser i butikk, en telefon og et brev til Ecco, har ingen i konsernet foreløpig satt foten ned og innrømmet feilen.

– Jeg skjønner reaksjonen. Hvis de nye skoene dine lukter tåfis er det ikke noe særlig, vedgår butikksjef Kjetil Breivik hos Ecco Kristiansand, og opplyser at han har fått to andre luktklager på de samme sandalene.

Breivik viser til at Ecco-kjeden håndterer alle reklamasjoner.

Gir ikke etter

– Lukt er en veldig subjektiv antakelse. I den type materiale kan det forekomme lukt, men vi mener ikke dette er grunnlag nok for reklamasjon, opplyser markedsdirektør Torfinn Kallevik i Ecco Norge.

Han viser til at det er solgt 9000 eksemplarer av denne sandaltypen i Norge. Ifølge kundesenteret for kjeden skal det bare ha vært tre klager på lukt.

– Men da skulle det ikke koste mye å gi pengene tilbake?

– Selvfølgelig kan vi gjøre det, men vi velger å oppføre oss ordentlig. Selv om noen kontakter avisen, ønsker vi ikke å gi etter av den grunn. I denne sammenheng er det ikke grunnlag for reklamasjon, hevder Kallevik.

Markedsdirektøren har lagt fram problemstillingen for Eccos kvalitetsavdeling i Danmark, som har konkludert med at sandalen er feilfri. Men hvis Forbrukerrådet skulle komme til en annen konklusjon, vil skogiganten rette seg etter denne, forsikrer han overfor Fædrelandsvennen.