KRISTIANSAND: — Jeg har hatt mange bergingsoppdrag. Men dette blir det desidert mest kompliserte.

Det sier Bjarne Roland, eieren av konsulentselskapet som har fått den krevende jobben. Han inspiserte ulykkesstedet onsdag. Fredag morgen ledet han riggingen.

— Vi regner ikke med å komme i gang før i 15-tiden, og regner da med å bruke i alle fall et par timer på hevingen, sier han.

Først må atskillig forarbeid gjøres. Et 15 tonns lodd skal graves to-tre meter ned i grunnen der krantoppen møtte fjellveggen på motsatt side av bukta. Her skal også en flytepontong på plass. To kraftige kjettinger skal kobles mellom loddet og krana.

Fredag morgen ble to gigantiske kraner, på henholdsvis 160 og 200 tonn, rigget på plass. En tredje kran på 50 tonn står i beredskap.

Blant de 10-12 som deltar i bergingen, er to dykkere.

— Hva jobben koster? Aner ikke. Gjensidige forsikring har sagt at det ikke skal stå på penger.

En havseiler ble knust, en treskøyte presset under vannlinjen og en tredje båt fikk masten knust da mobilkranen la seg over.

Den ble liggende kilt fast i bryggekanten, helt på vippepunktet til 6,5 meters dyp.