superspeed_vindu.jpg Foto: Frank Salvesen

KRISTIANSAND: — Slik jeg kan se det strider konstruksjonen på denne båten helt i mot det vi sjøfolk er vant til, sier den pensjonerte kapteinen Odd A. Salvesen.

Han har jobbet som kaptein i 15 år og har kontrollert skip på opp til 280.000 tonn.

— Alle store skip har en opphevet baug – en såkalt svinerygg – som tar i mot bølgene. På Superspeed er det helt motsatt. Baugen stuper jo nedover, sier Salvesen.

Avviser kritikken

Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line avviser kritikken og forklarer at den buede baugen på Superpeed kun er til pynt.

— Det at den tipper ned i fronten, er av ren visuell karakter. Det er lagt på et skjold på toppen for å få den til å se mer aggressiv ut, sier Grønberg.

— Og baugen på denne ferja er mye høyere enn den var på Christian IV, fortsetter han.

Superspeed er i tillegg 60 meter lenger enn den gamle danskebåten.

- Alvorlig

Linjedirektøren kan forstå at folk kan reagere på utseendet, som er unormalt i forhold til andre fartøy. Men han understreker at konstruksjonen er i henhold til regelverket.

— Denne båten er konstruert av virkelige gode skipsbyggere. Så det tar jeg helt med ro, sier Grønberg.

Salvesen slår seg imidlertid ikke til ro med forklaringene til Grønberg.

— Nå har de hatt et alvorlig uhell, som gjorde at Superspeed mistet motorkraften like utenfor land. Det er en ganske alvorlig situasjon. Det kunne fort gått mye verre hvis det hadde vært enda dårligere vær, sier eks-kapteinen.

— En båt skal jo ikke havarere av en bølge. Da må det være noe feil med konstruksjonen.

- Ikke noe å utsette på skipet

Det norske Veritas var om bord i Superspeed for å kontrollere den etter uhellet tidligere i desember.

Klassifikasjonsselskapet kontrollerte også ferja før den begynte å seile i norske farvann.

Superspeed5.jpg

— Skipet tilfredsstiller de kravene som stilles for å få klassesertifikat. Det er ikke noe å utsette på skipet som sådan, sier kommunikasjonssjef Aage Andreas Enghaug i Det norske Veritas.Veritas har imidlertid påpekt at det må finnes bedre løsninger for å forsterke vinduene på broa.

Situasjonen da vinduet knuste under overfarten fra Hirtshals til Kristiansand kategoriserer han som et hendelig uhell.

— Det er noe som kan skje. Det er all mulig grunn til å ha tillit til Superspeed, sier kommunikasjonsdirektøren.