— Selv om det ikke finnes noen lover som regulerer hvem som skal få låne biler, fremstår det som direkte ansvarsløst å overlate nøklene til en person som velger å kjøre så fort på offentlig vei. Jeg mener bilbransjen bør sette seg ned og se om det er noe de kan gjøre for å forhindre slik råkjøring.

Med to passasjerer suste 38-åringen gjennom Steinsåstunnelen på E 18 i over 240 km/t. Foto: TIPSER

Kanskje ville det være en idé om bilforhandlerne alltid hadde med en representant i bilen under prøvekjøring av svært raske biler, sier distriktsleder Ole Rath i Trygg Trafikk i Vest-Agder.

Sjåføren taus

Fædrelandsvennen var mandag kveld i kontakt med 38-åringen som ble tatt for å ha kjørt i over 240 km/t gjennom Steinsåstunnelen på E 18 i Lillesand. Mannen som fikk den tvilsomme æren av å sette fartsrekorden, ønsket imidlertid overhode ikke å gi noen kommentar. Noen kommentar vil heller ikke daglig leder Jarl Richard Dalen i BMW-forhandleren Bavaria Kristiansand gi.

Markeds— og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Group sier det er opp til hver enkelt forhandler å bestemme hvem som skal få prøvekjøre biler. Generelt er de gjerne mer restriktive med å låne ut de alle dyreste og eksklusive bilene. Han sier at forhandlere ofte tilbyr seg å være med under prøvekjøring for å kunne veilede og fortelle føreren om bilens egenskaper.

Leder Terje Jochumsen i Vest-Agder bilbransjeforening mener det blir unaturlig å pålegge bilforhandlere å sitte på i bilen når kunder prøvekjører raske sportsbiler. Foto: Tore André Baardsen

— Ikke vårt ansvar

— En bilfabrikant eller forhandler kan ikke ta ansvar for hvordan den enkelte sjåfør opptrer, men vi oppfordrer selvsagt alle som kjører BMW til ikke å bruke alle hestekreftene. Prøvekjøring av biler er en viktig salgskanal, sier han.

Leder Terje Jochumsen i Vest-Agder bilbransjeforening sier det ikke er uvanlig at bilforretninger låner bort dyre og raske biler fra en dag til en annen, men da gjerne til personer som antas å være potensielle kjøpere.

— De som kjøper biler til over en million kroner vil gjerne teste den på en litt lengre kjøretur, og da gjerne i sammen med flere familiemedlemmer. Da vil det ikke være naturlig for bilforhandlere å sende med en representant i bilen, sier Terje Jochumsen.

Bil til 1,3 millioner

Christian Gottschalk opplyser at bilen som ble stoppet i 240 km/t koster 1,3 millioner kroner. Bilen har 362 hestekrefter.