— I surt vær har folk stått oppå hverandre, opptil hundre personer med svære kofferter, forteller Roald Stallemo, konduktør- og serviceleder for NSB Sørlandsbanen.
Nå har stasjonen fra 1895 fått en etterlengtet totalrenovering innvendig, som sluttføres ved nyttår.
Billettkontoret er radert ut, dermed dobles venterommet i størrelse. Doblet er også antall sitteplasser, som nå blir 40. Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
20 år siden sist
NSBs eiendomsselskap, Rom Eiendom, og skinneeier Jernbaneverket spleiser på regningen - rundt én million kroner. For et par-tre år siden renoverte huseier fasaden for et tilsvarende beløp.
— Venterommet har vært nedslitt. Dette gir stasjonen et veldig bra løft, noe som passer bra med at togfrekvensen økes fra søndag, sier assisterende regiondirektør Terje Austenå i Rom Eiendom.- Den nye stasjonen er utformet i tråd med Jernbaneverkets designprogram, opplyser Erik Børjeson fra Jernbaneverket.
Det er knapt tatt et malingsstrøk på stasjonen på 20 år. Men så har også ny fellesterminal vært planlagt like lenge, og siden blitt skrinlagt.
På lengre sikt kan det komme et nytt venterom i glass sentralt på perrongen.
Les også:
Han er NSBs siste billettselger i Kristiansand
Flere avganger
Fra 14. desember økes antall avganger mellom Kristiansand og Oslo fra fem til åtte på hverdager, jevnt fordelt over dagen med tilnærmet to timers intervall.
Lørdag blir det en ekstra avgang Kristiansand-Oslo, og søndag en ekstra avgang Oslo-Kristiansand. I tillegg økes antall gjennomgående avganger mellom Oslo og Stavanger fra fire til sju hver dag.
NSB er overbevist om at dette vil øke antall passasjerer på Sørlandsbanen fra dagens 850.000. — Vi har virkelig tro på at dette skal bli knall. Reisetiden får vi ikke gjort noe med ennå, men økt frekvens gir mer trafikk, påpeker Roald Stallemo.
Les også:
Fra fem til åtte daglige avganger til Oslo
På sent 90-tall var det 12 ansatte i billettskranken hos NSB. Den siste selgeren takket for seg 1. oktober.
Mens bare 7,5 prosent av billettene omsettes over disk på NSBs stasjoner, selges 76 prosent ved selvbetjening på internett eller mobil-appen. Resten går via kundesenter, Narvesen eller reisebyråer.
Mandag blir det snorklipping og storstilt markering av det nye rutetilbudet med statssekretær, ordfører, NSB-sjefer og andre bidragsytere til stede på perrongen.