En fersk liste fra Utdanningsdirektoratetviser hvilke 250 skoler i landet som har flest tilfeller av mobbing. 18 sørlandsskoler er på listen. 7 skoler er fra Vest-Agder, 11 fra Aust-Agder.

En kjapp kikk på disse 18 skolene, viser at en stor del av dem er mindre bygdeskoler. (Se listen i faktaboksen)

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Få byskoler på listen

Ingrid Lund, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder har forsket mye på mobbing i skolen. Hun kjenner ikke årsakene til hvorfor de 18 sørlandsskolene har havnet på listen.

— Det finnes lite forskning på sammenhengen mellom bygdeskoler og mobbing, men en undersøkelse fra 2007 fra Høgskolen i Hedmark viser at ungdomsskoleelever som kom fra små barnebygdeskoler, var dårligere enn elever fra bynære barneskoler til å vise hensyn.

Lund tør ikke si noe om dette kan relateres til sørlandsskolene på listen.

— Men en grunn til at man knapt finner skoler fra større byer som Kristiansand og Mandal på listen, er at disse har satset mye på mobbeforebygging den senere tid. Et felles løft hvor alle kommunens barnehager og skoler er med, vil helt klart føre til redusert mobbing. Når prosjektene er over, må hver enkelt skole holde trykket opp på mobbeforebygging.

— Og i de kommunene der mobbetallet hoder seg nede, har man gjort dette, sier Lund og legger til at der skolene ligger spredt, kan det bli vanskeligere for kommunene å gjennomføre store fellessatsinger. Det kan slå negativt ut.

Lund oppfordrer små kommuner til å bruke penger på kompetanseløft og analyse av miljøet som faktisk er.

— Sats på mobbeforebyggende arbeid, øk kunnskapen til de som er ansatt. Men våg også å ta et dypdykk og kritisk analyseav læringsmiljøetpå den enkelte skole, sier hun.

Les også:

— Ikke bortforklar mobbingen

Øystein Djupedal, fylkesmann i Aust-Agder, leder et nasjonalt ekspertutvalg som skal se på tiltak mot mobbing - og som skal levere ferdig rapport til statsråden før påske 2015. Han kan ikke si om bygdeskoler er overrepresentert på mobbestatistikken.

— Skoleforskere har ikke løftet fram dette som en problemstilling vi bør se på i ekspertutvalget. Meg bekjent finnes det svært lite forskning på dette, så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte problemstillingen, sier Djupedal.

— Men det vi vet er viktig, er at god skoleledelse er kritisk faktor for å håndtere mobbing. Når mobbing skjer, krever det bevisstgjøring og tidlig tiltak. Man må slå ned på mobbingen med en gang, ikke bortforklare den, sier han.

Les også:

Statistisk hopp

Arly Hauge, fylkesutdanningssjef i Vest-Agder, sier han har merket seg at det er mange små skoler som står på listen.

— Erfaringsmessig vet vi at små skoler ofte kan hoppe opp og ned på statistikken i større grad enn store skoler. En mobbesak på en liten skole kan involvere så mange av skolens elever, at vi får en prosent som er lett synlig sammenlignet med tilsvarende situasjon på større skole, sier Hauge.