Slik vil det se ut når den nye broa (til høyre) er på plass, og Varoddbroa anno 1956 er historie. I bakgrunnen ligger Søm. Foto: STATENS VEGVESEN
Den nyeste av de to Varoddbroene ble bygget på 90-tallet. Nå skal broa i bakgrunnen rives og en ny skal bygges opp. Den vil bli bygget med mange av de samme teknikkene som på 90-tallet. Foto: Trygve Skramstad

— Det er mye arbeid med anbudsgrunnlaget og mange godkjenninger som skal hentes inn. Dette tar tid, og vi jobber med å få det så bra som mulig, sier Kjell Soltvedt, prosjektleder i Statens vegvesen.

Den nye Varoddbrua skal bygges nesten helt ferdig før den gamle rives. Planen er også at man skal gjennomføre utbyggingen uten lange køer.

Slik vil det se ut når den nye broa (til høyre) er på plass, og Varoddbroa anno 1956 er historie. I bakgrunnen ligger Søm. Foto: STATENS VEGVESEN

Utsettelse

Men oppstart blir senere enn planlagt. Statens vegvesen hadde planlagt å starte bygging i august. Nå blir oppstart utsatt med rundt tre måneder.

— Nå er alle brokonstruksjonene langs veien inne til Vegdirektoratet for godkjenning. Etter det skal vi gjøre anbudsgrunnlaget ferdig og lyse det ut, sier Soltvedt.

Han sier de allerede får henvendelser fra entreprenører som ønsker å bygge broa.

— Det er en del entreprenører som ringer jevnlig og som er med og regner på dette.

Den nyeste av de to Varoddbroene ble bygget på 90-tallet. Nå skal broa i bakgrunnen rives og en ny skal bygges opp. Den vil bli bygget med mange av de samme teknikkene som på 90-tallet. Foto: Trygve Skramstad

Tre år

Med den nye utsettelsen, vil arbeidet med Varoddbrua etter planen starte mot slutten av året. Den vil bli bygget på samme måte som den forrige.

Det vil si at man bygger tre søyler i sjøen. Når disse er ferdige, bygger man veibane i begge retninger slik at disse blir t-formet. Disse vil til slutt møtes på midten.

Etter dette blir den gamle broa revet. Så skal den nye broa gjøres helt ferdig.

Byggeperioden skal etter planen vare i tre år og hele broa er kostnadsberegnet til 750 mill kroner. Hele prosjektet er statlig finansiert, noe som betyr at det ikke blir krevd inn bompenger.

Mer vei

Varoddbrua er et av to store veiprosjekter i Agder i år. Det andre er bygging av ny firefelts vei mellom Arendal og Tvedestrand.

Denne veien vil koste 5,3 milliarder.

— Vi regner med at vi har tildelt kontrakt i midten av desember. Byggingen kan starte så snart som mulig etter det, sier Finn Åsmund Hobbesland.