KRISTIANSAND: — Jeg er litt spent, sier Johan Gjesdahl.

Vi møter 50-åringen på Statoil-stasjonen på Vesterveien søndag ettermiddag. Etter å ha tanket opp bilen sin, skal han suse gjennom Vågsbygdporten for alle første gang.

— Jeg håper ikke det er altfor mange avkjørsler i tunnelen, slik at jeg ikke finner fram, fleiper han, før han setter kursen mot Vågsbygd.

- Godt førsteinntrykk

SPENT: Her fyller Johan Gjesdahl drivstoff på bilen sin ved Statoil-stasjonen på Vesterveien, like før han skal kjøre gjennom Vågsbygdporten for første gang. - Jeg er spent og klar, sier han. Foto: Tormod Flem Vegge

På den andre siden av tunnelen, i Vågsbygd, treffer vi Gjesdahl igjen. Han smiler entusiastisk.— Dette gikk jo bra. Tunnelen var flott! Førsteinntrykket er at den nye tunnelen gir en skikkelig storbyfølelse, med mange felt og flere avkjørsler. Det er første gang at jeg har hatt den følelsen i Kristiansand. Det var jo også litt spesielt med den store avkjøringsrampa i Vågsbygd, sier Gjesdahl.

Problemfri åpning

Lørdag kveld, klokka 19.05, kunne de første bilene strømme inn gjennom det splitter nye tunnelløpet, i vestgående retning, i Vågsbygdporten.

— Trafikkomleggingen har fungert slik den skulle. Alt var testet ut på forhånd. Fredag fikk vi klarsignal fra Vegdirektoratet om at alt var godkjent, forteller Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.- Uten den godkjennelsen, så kunne ikke tunnelen ha åpnet lørdag?

— Nei, den godkjennelsen var alfa og omega.

- Flatt

— Har du selv fått noen positive tilbakemeldinger etter åpningen?

— Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra folk som syntes det var artig å kjøre gjennom tunnelen. De var overrasket over at veien ikke var brattere, slik den gamle Vågsbygdveien er. Veien gjennom tunnelen er veldig flat, den kan nesten ikke bli flatere, sier Berg-Thomassen.

Trafikk i begge løp ved nyttår

Prosjektlederen forteller at entreprenøren nå skal forberede utsprenging av på— og avkjøringsramper til tunnelanlegget i Hannevika. I tillegg skal broa over E 39 rives. Arbeidet med det østgående tunnelløpet i Vågsbygdporten fortsetter for fullt.- Målet er at det settes trafikk på det andre løpet ved nyttår, opplyser prosjektlederen.

— Vi opptatt av at arbeidet med resten av anlegget ikke skal påvirke den delen av anlegget som det er trafikk på, legger han til.

Ferdig neste sommer

Etter at hele Vågsbygdporten er ferdigstilt ved nyttår, fortsetter arbeidet med resten av anlegget.

— Blant annet må gang- og sykkelveier og grøntområder ferdigstilles, for å nevne noe, forteller Berg-Thomassen.

Hvis alt går etter planen, skal den nye Vågsbygdveien være helt ferdig ved sommerferietider i 2014.