KRISTIANSAND: – Det er heldigvis svært sjelden vi opplever bilbrann inne i en tunnel, men når det først skjer er det dramatisk. Det var avgjørende å få testet de tekniske innretningene som tunnelvifter og signalanlegg. Øvelsen ble også gjennomført for å gi redningsetatene brann, ambulanse og politi anledning til å øve sammen. Erfaringene fra øvelsene vil vise om de ulike aktørene har behov for å justere sine rutiner, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen.

Snudde røyken

Klokken 18.00 mandag satt mannskaper fra Kristiansand brann og redning fyr på en bil midt inne i tunnelen på den nye Vågsbygdveien.

EVALUERING: Prosjektleder Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen og brannmester Tor Eriksen diskuterer øvelsen etter at brannen er slukket og "de skadde" reddet ut av bilvraket. Foto: Sondre Steen Holvik

I den smadrede bilen ved siden av satt to markeringsdukker fastklemt. Røyken begynte å sige mot Kolsdalen, der observatørene fra blant annet Statens vegvesen hadde tatt oppstilling.Først da tunnelviftene i taket ble satt på for fullt snudde røyken, og ble ført tilbake mot Vågsbygd.

Via nabotunnel

De første redningsetatene tok seg inn til "ulykkesstedet" via et av de seks tverrløpene som går mellom de to parallelle tunnelene. Her er det installert brannhydranter, som brannvesenet kan koble slangene sine direkte til. Da brannmannskapene hadde fått kontroll over flammene, kunne de begynne å klippe løs de skadede i den andre bilen.

Samtidig kunne utrykningskjøretøyer ta seg inn i tunnelløpet der brannen hadde vært.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ØVELSE: Det oppstod kraftig røyk- og varmeutvikling under den påsatte bilbrannen i den 1,3 kilometer lange tunnelen på den nye fylkesvei 465 til Vågsbygd. Foto: Sondre Steen Holvik

Da det ble slått alarm og alle redningsetater rykket ut, kunne operatørene ved Veitrafikksentralen Sør i Porsgrunn overvåke det hele på tv-skjermer.

Ved en ulykke som denne kan operatørene fjernstyre bommer og automatisk skilte omkjøringsmuligheter. Moderne tunneler som denne er utstyrt med en rekke kameraer.

Når alarmen går tennes det nødlys langs tunnelveggene, der det hele veien er skiltet hvor langt det er til nærmeste nødutgang, alarmtelefon og brannslukkingsutstyr.

Savner politi

– Ved en tunnelbrann er det alltid spennende om vindretningen er med eller mot oss. Sambandet kan også være en utfordring. Det som vanligvis skjer når vi kommer til et ulykkessted som dette, er at politiet ikke er på plass eller kommer lenge etter de andre redningsetatene. Det er et gjennomgående problem at vi må opptre som redningsleder i påvente av politiet, sier brannmester Tor Eriksen, som mandag var øvingsleder.