KRISTIANSAND: Gruppeleder i Høyre, Hans Otto Lund, er rykende uenig i at det er bom, buss og rushtidsavgift som er løsningen på køproblemene i Kristiansand.

— Det er utrolig lite kreativt og jeg synes Statens vegvesen fremstår med en veldig defensiv holdning, sier Lund.

Frem mot 2040 er trafikken i kristiansandsregionen ventet å øke fra 390.000 daglige bilturer til 540.000. Kapasiteten er sprengt og vest for byen er det lange køer både om morgenen og ettermiddagen. I 2025 er det planlagt å bygge ny europavei utenfor sentrum, men frem til den er ferdig vil gjennomgangstrafikken fortsatt belaste det lokale veinettet.

— Vi mener rushtidsavgift er et godt virkemiddel. Det er bare i rushtida det er problemer med trafikkavviklingen i Kristiansand. Et veinett som tåler rushtidstrafikken vil ha alt for stor kapasitet resten av døgnet. Det er dårlig bruk av penger. En bedre løsning er at flere reiser kollektivt og at det sitter flere i hver bil, sa planlegger Eva Preede til fvn.no i dag.

Stor betalingsvilje

Hans Otto Lund er helt uenig i at rushtidsavgift er en god løsning på problemet.

— Folks vilje til å betale for å kjøre unger til skole og barnehage er stor. Da blir det igjen de svakeste som får svi, sier Lund.

Kristiansand har som kjent gjort en avtale med myndighetene som skulle sikre regionen 285 belønningsmillioner. Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har varslet at de siste 60 millionene vil bli holdt tilbake dersom trafikken ikke blir redusert. Når det gjelder effekten av rushtidsavgift harTrondheim blitt trukket frem som eksempel. Her ble trafikken redusert med ti prosent etter innføring av rushtidsavgift.

— Å bruke Trondheim som eksempel er nærmest patetisk. Der ble prisen økt fra ti til 20 kroner kun i rushtida. I Kristiansand betaler du nå 21 kroner hele døgnet. Før var det ti kroner. Vi har derfor gjennomført restriktive tiltak. Vi har Trondheims-tiltakene hver dag, sier Lund.

Han minner også om at Kristiansandsregionen er en region i vekst.

— Da er det også naturlig at det blir en vekst i trafikken, sier Lund.

Heller gulrot enn pisk

Høyre-politikeren vil i stedet gi dem som kjører sammen anledning til å kjøre i kollektivfeltet.

— Vi har gjort det før med stort hell, da på østsida av byen. Der hadde vi den samme problematikken for en del år siden. De bilene som hadde flere enn to i bilen fikk lov til å kjøre i kollektivfeltet, noe som førte til en reduksjon av trafikken, sier Lund.

— Du vil heller ha gulrot enn pisk?

— Ja, det vil jeg. Den pisken er så utrolig urettferdig og rammer så ulikt. Du må nesten være i Naturvernforbundet for ikke å skjønne det, sier Lund.

Ap: - Bedre busstilbud

Åse Paulsen i Kristiansand Arbeiderparti støtter Lunds tanker om kjøring i kollektivfeltet.

— Det virket da vi gjorde det i øst. Men det viktigste er nok å sørge for at busstilbudet blir bedre. Det må bli flere avganger og kanskje må prisene senkes, sier Paulsen.

Under Naturvernforbundets telling tidligere denne uken var det 67 prosent av privatbilistene som kjørte alene i bilen.

— Hvis de hadde vært to i bilen ville bilmengden vært halvert. Så det er bra hvis vi kan stimulere flere til å la bilen stå, sier Paulsen, som også nevner restriktive tiltak.

— Vi kan også se på parkeringsregulerende tiltak i sentrum, slik at det blir dyrere å parkere, sier hun.