KRISTIANSAND: I en pressemelding havneledelsen sendte ut fredag ettermiddag beklager de at Fjord Line har valgt det nest beste alternativet for sine nye cruiseferjer, og understreker at Kristiansand Havn jobber for å få konkurranse på gods og passasjerer hele året.

I pressemeldingen skriver havneledelsen blant annet: I dagens pressekonferanse hevder Fjord Line at de velger Langesund ut fra summen av to forhold: De ønsker ikke å underskrive Kristiansand Havns standardavtale for ferjeselskaper og at Kristiansand Havn ikke aksepterer Fjord Lines krav på 50 millioner.

Feilinformerer

«Her opplever Kristiansand Havn at Fjord Line feilinformerer og Kristiansand Havn kan ikke akseptere Fjord Lines fremstilling av selskapets valg av Langesund som seilingshavn for sine cruiseferjer.»

Om erstatningsbeløpet sier havneledelsen at Fjord Line har lagt fram et løselig krav på 120 millioner kroner, men forlanger at havna skal godta 50 millioner innen 9.september.

«Kristiansand Havn vil selvsagt gjøre opp for seg, men kan ikke akseptere et udokumentert krav», heter det i pressemeldingen.

Les også: Havna blir krevd for over 100 mill i ny rettssak

Uten dokumentasjon

Videre heter det i pressemeldingen: «I møtet mellom Fjord Line og Kristiansand 25. august ble Kristiansand Havn bedt om å akseptere summen på 50 millioner kroner, uten dokumentasjon, noe Kristiansand Havn selvsagt ikke kan akseptere. Dette ble meddelt Fjord Line 26. august. Kristiansand Havn har for øvrig engasjert professor Øystein Foros, og førsteamanuensis Kenneth Fjell ved Norges Handelshøyskole. De sitter klar til å vurdere kravet, men det kan ikke gjøres noe vurdering, før Fjord Line sender sin dokumentasjon. Den venter havna fortsatt på.»

Om avtalen

Om avtalen heter det i pressemeldingen:

«I møte mellom Kristiansand Havn og Fjord Line 25.august hadde Fjord Line åtte punkter i Kristiansand Havns standardavtale med ferjerederier de ønsket endringer på.

Fjord Line ønsket å komme med egne innspill til disse punktene. Men disse innspillene ble ikke sendt til Kristiansand Havn før mandag 5.september kl. 22.30. Da har det gått 11 dager og det er kun tre dager igjen til fristen Fjord Line har satt for å bli enige.

I denne sammenheng er det urimelig av Fjord Line å hevde at Kristiansand Havn er passive i forhandlingssituasjonen. Kristiansand Havn og Fjord Line hadde også før den 25.august en omfattende korrespondanse og møte i august for nettopp å legge forholdene til rette for at Fjord Line kunne nå sine frister.

Les også: Fjord Line velger Langesund

Umulig

Fjord Lines endringer bestod i å stryke store deler av avtaleverket. Det ble umulig for Kristiansand Havn og forholde seg til siden vi er opptatt av likhet mellom ulike ferjeaktører. Samarbeidsavtalen er vedtatt av Kristiansand Havnestyre hvor også Kystverkets representant er medlem.

Kristiansand Havn besvarte Fjord Lines åtte punkter den 8.september, og det er etter Kristiansand Havns syn kun små forskjeller i Kristiansand Havns og Fjord Lines standpunkt og som kunne vært løst i videre forhandlinger,» står det i pressemeldingen.