KRISTIANSAND: Fjord Line har forhandlet med Kristiansand havn i tre runder uten å bli enige. Fjord Lines siste krav var 50 millioner, noe som har blitt kontant avvist.

Under dagens pressekonferanse, sa både styreleder Peter Frølich og direktør Ingvald Fardal at de ikke har noen tillit til motparten: havnedirektør Stein Hårtveit og havnestyrets leder Terje Frigstad.

— Havnestyrets leder burde tatt sin hatt og gått. Det samme burde havnedirektøren gjort, sa styreleder Peter Frølich.

Ny rettsrunde

Ingvald Fardal sier til fvn.no at sjansen for en forhandlet løsning er liten. Det betyr at det blir flere rettssaker der spørsmålet om erstatningsbeløp skal opp. En rettskraftig dom har allerede slått fast at havna er erstatningspliktig etter at de nektet Fjord Line å seile sommeren 2009. — Vi har prøvd tre ganger å få til en løsning. Det er så håpløst at sannsynligheten er stor for at det blir flere runder i retten, sier Ingvald Fardal.

Under pressekonferansen bekreftet Peter Frølich at de i en rettsrunde vil kreve mer enn 100 millioner.

Den store konflikten om erstatningsbeløp er også en viktig grunn til at Fjord Line velger Langesund framfor Kristiansand. Ifølge Fjord Line kunne de ikke fortsette planene om cruiseferjer i Kristiansand når konfliktnivået med havna er så høyt som det er i dag.

— Den økonomiske risikoen ved å gå inn i Kristiansand havn er så betydelig at Langesund var et bedre alternativ, sa Frølich under pressekonferansen.

Forsvarlig

Fjord Line karakteriserer Langesund som det nest beste alternativet. Men de har gjort markedsanalyser og mener det er godt grunnlag for lønnsom drift.

— Med anløp i Langesund kommer vi tett på det betydelige Østlandsmarkedet. Reisetiden fra Oslo er ikke mer enn to timer, og både fra Tønsberg og Skien gjør man turen til Langesund på en halvtime, sier Ingvald Fardal i en pressemelding som ble sendt ut i dag.