GRIMSTAD: — For oss er båtsalget eventyrlig og det beste på 20 år. Ordrebøkene er fulle til mars og flere modeller er utsolgt. Vi støvsuger nærmest arbeidsmarkedet for fagfolk. Produksjonen må økes, sier Scand Boats leder, Tor Egil Baardsen.- Fagfolk er mangelvare og vi må lære opp nyansatte. Salget av Ibiza har eksplodert og vi ansetter stadig nye folk. Siste året har arbeidsstokken økt fra 15 til 25 og produksjonen har økt med 100 båter, sier Kjetil Smith, som er fabrikksjef på Ibiza i Grimstad.Plastbåtindustrien på Sørlandet har styrket arbeidsstokken med rundt 30 personer det siste året. Flere kan det bli om eksporten løsner og lånerenten forblir lav. Tror på fremtiden

Butikkekspeditør Magnus Baust fra Arendal og flymekaniker Kim André Olafsen fra Fevik er blant de heldige som har fått nye jobber som en følge av veksten i plastbåtindustrien på Sørlandet. Begge jobber nå i monteringshallen på Scand Boat.- Etter flere år på restaurant og klesbutikk var det godt å få bruke hendene i et arbeid jeg kan se resultater av. Jeg tror på fremtiden i bransjen. Folk har penger og kjøper båt, sier Baust.- Det er få flymekanikerjobber på Sørlandet og jeg ville hjem. Derfor ble det Scand Boat, sier 24 år gamle Kim André Olafsen, som har mer enn nok å henge fingrene i. Større og mer luksus

På syv uker etter sommerferien solgte Tor Egil Baardsen solgt hele 35 Scand Baltic og nye bestillinger tikker inn hver uke. Båten koster rundt 1,3 millioner kroner og ventelisten er lang. Bedriften skal produsere 65 eksemplarer av denne modellen kommende sesong.- Scand Baltic 29 er norges mest populære dieselcruiser og utgjør 50 prosent av vår omsetning. Båten har vært produsert siden 1982, sier Baardsen.Scand Boat eksporterer bare ti prosent av produksjonen. Bedriften satser på hjemmemarkedet, som vil ha større og mer luksuriøse båter. Griller for kunden

— Vi selger direkte fra fabrikk og er de eneste som tar innbytte. Vi er produsenter hele uken og kremmere i helgene. Da finner vi fram grillen og tilbyr prøvekjøring. Siden midten av august har vi omsatt nytt og brukt for 60 millioner kroner. I dag er det bedre å ha pengene i båt enn i banken, mener Baardsen, og viser til økte bruktbåtpriser.Unge familier er ifølge Baardsen en stor kundegruppe for båter til rundt 1,3 millioner kroner.- Disse har gjerne hatt båt før og bygger seg opp ved hjelp av oppsparte midler eller låneopptak på huset, sier Baardsen.Samtlige båtbedrifter forteller om rause båtkjøpere. De aller fleste vil ha en større utstyrspakke med i kontrakten. Baugpropell, kartplotter og ankervinsj med fjernkontroll er blitt et must for dagens båteier. Bygger i Litauen

Scand Boats nabo, Marex AS, har bestilt plass på en rekke messer rundt i Europa, men har nesten ingen båter å selge. Daglig leder Stian Wesøy sliter.- Vi har lange bestillingslister, spesielt på de store båtene til over 1,8 millioner kroner, sier Wesøy.Marex vurderer å ansette flere folk. Bedriften ønsker å bygge opp et eget lag for produksjon av 35-foteren for å redusere leveringstiden. Marex vurderer også å bygge en ny Holiday på 32 fot.- 28-foteren er blitt for liten. Folk vil ha større båter, sier Stian Wesøy i Marex, som har flagget ut halvparten av produksjonen til Litauen hvor båtene bygges 15 prosent rimeligere.- På modellene vi lager i Litauen har vi stor konkurranse fra utenlandske leverandører. Derfor betyr besparelsen en god del, sier Wesøy. Noen sliter

Også Ingmann Gjeruldsen i Joda Industrier merker den økte konkurransen fra utlandet.- Vi har nesten mistet hele eksporten til Tyskland, men selger litt til Holland. Vi håper de økonomiske hjulene i Tyskland snart vil rulle igjen, sier Gjeruldsen.- Det norske markedet er bra. Med lav rente kjøper nordmenn kostbare båter, men dette vil ikke vare og derfor er det viktig å ha en viss eksport å støtte seg til, legger Ingmann Gjeruldsen til.Sollux på Saltrød har i årevis satset på eksport til Tyskland og Holland. Nå er flere av de ti ansatte permitterte.- Vi levde av eksporten og var ikke flinke nok til å pleie hjemmemarkedet. Det gjør vi noe med nå og vi ser lys i tunnelen. Fra nyttår og utover har vi nok å henge fingrene i, sier daglig leder i Sollux, Rolf Drivdal.helge.corneliussen@fedrelandsvennen.no