GRIMSTAD: Prosjektet omfatter en forstudie for å finne ut hva bransjen må gripe fatt i for å opprettholde eksporten og et godt hjemmemarked.

— Prosjektet utføres av Sintef og er forankret i bransjens eget forbund, Norboat. Et forstudie skal være ferdig i løpet av våren, sier spesialrådgiver Jan Midtbø i Innovasjon Norge.

— Bransjen møter økt konkurranse på eksport og import, og må omstille seg. Dette prosjektet skal avdekke utfordringene, legger Midtbø til.

Bransjen mener rundt 14 000 personer er tilknyttet verdikjeden rundt plastbåtindustrien i Norge. Tidligere er det antatt at 75 prosent av verdiskapningen i plastbåtindustrien har skjedd på Sørlandet.

— Sørlandet er fortsatt et maktsentrum i båtbransjen, men det bygges etter hvert en god del båter også i Bergens-området og andre steder i landet, sier administrerende direktør Erlend Prydz i bransjeforbundet Norboat.

De store båtprodusentene på Sørlandet holder til i Arendal og Grimstad-regionen. Regionen har også en rekke mindre plastbedrifter som enten lager egne båter eller driver delproduksjon for noen av de større bedriftene.