Tesla-eierne trives godt når de passerer bomstasjonene uten å måtte betale. Her ved Bryggeriet i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad
Den enorme skjermen er sentral i Tesla Model S. Her har Jesper Krumm kontroll med det meste, også hva som skjer på fvn.no og andre nettaviser. Foto: Reidar Kollstad
Ingen tvil om at Tesla Model S tar seg godt ut. Men nå er det blitt så mange av dem at enkelte har kalt den for "den nye Passaten". - Helt greit for meg, sier Jesper Krumm som synes det er gøy at bilen han har valgt er blitt en suksess. Foto: Reidar Kollstad

Og fortsatt smiler han bredt når han kjører sin Tesla, kristiansanderen som er bosatt i Søgne og mener at han sparer rundt 50.000 kroner i året på å kjøre elbilen sammenliknet med en vanlig bil. Etter nærmere 20.000 kilometer i en Tesla Model S Performance, den råeste av dem, og turer opp og ned til Hovden i snøføyke, har han lite negativt å si om bilen som har gjort et kenguruhopp på salgsstatistikken og bare er slått av Golf og en annen elbil, Nissan Leaf, så langt i år.

Misjonær

— En udelt positiv opplevelse, sier Krumm og medgir at han nok er blitt en sørlandsk Tesla-misjonær og at flere av vennene hans har fulgt etter og blitt Tesla-eiere.

Men han sier også at ni måneders eierskap ikke har vært fullstendig fritt for hendelser med bilen. Men stort sett mindre ting, spør du ham. Det mest spesielle var da han oppdaget at bremsene ikke fungerte godt nok.

— Bilen regenerer, altså lader batteriene når du slipper gasspedalen og bremser dermed opp. Jeg har valgt regenerering på høyeste nivå, og det betyr at jeg nesten ikke bruker bremsepedalen annet enn når jeg skal stanse helt, forteller Krumm som fikk følgende forklaring fra Tesla-folkene på bremseproblemene:

— Jeg hadde brukt bremsene så lite at det hadde dannet seg et lite belegg på dem. Så nå må jeg passe på å bremse litt mer, smiler han og legger til at de andre tingene han har med seg til 20.000 kilometers servicen er bagateller som fukt i et bremselys og nødvendig justering av dekktrykk-sensoren.

Vinterstid

Og da bremseproblemene oppsto, var Teslas folk raskt på pletten i Kristiansand, hentet bilen og stilte opp med leiebil.

Med hytte på Hovden var Krumm selvsagt spent på bilens kjøreegenskaper vinterstid. Og den såkalte rekkevidden.

Han bedyrer at rekkeviddeangst er et ukjent fenomen, også den gangen han i vinter kom fra Oslo via Bjåen til Hovden, måtte vente på kolonne og hadde 16 kilometer igjen på displayet da han ankom hytta.

California

Han har aldri stått fast på glatta med den 2,2 tonn tunge bilen, mener fremkommeligheten er bra til å være en bakhjulsdrevet bil, at det ekstremt lave tyngdepunktet er bra for kjøreegenskapene også på glatta, men er som andre spent på Tesla-SUV-en med firehjulsdrift som kommer i løpet av 2015. Ikke overraskende merker han at kulde, norske vinterveier og motbakker «stjeler» fra den oppgitte og teoretiske kjørelengden på ca 50 mil.

— Den er nok oppnådd på en rett strekning i California, mener Krumm som anslår rekkevidden til rundt 40 mil på sommerstid og 35 på vinteren.

— Som forventet, legger han til.

Tappes i fart

På Danmarks-tur på motorveier merket han også at batteriene tappes når farten økes.

— Strømforbruket dobles når du øker fra 80 til 120 kilometer i timen, sier han men er likevel trygg på at han snart kan kjøre elbilen fra Kristiansand til Lisboa. Uten å betale ei krone for strømforbruket. Tesla er nemlig i gang med utbygging av ladestasjoner over hele Europa der Tesla-eiere hurtiglader gratis.

Også Jesper Krumm setter pris på fordelene elbil-eiere har fått i Norge. Men for egen del er ikke kjøring i kollektivfelt og gratis parkering det viktigste.

— Jeg vil tro at det er fravær av avgifter og små drivstoffkostnader som er driverne bak Tesla-suksessen og det enorme elbilsalget i Norge det siste året, sier Jesper Krumm som ikke lenger opplever at folk stimler sammen rundt bilen.

Han sier at miljøsiden selvsagt var med da han kjøpte Tesla, men at økonomi og genuin bilinteresse var avgjørende for valget.

421 hestekrefter

Model S Performance er utstyrt med et batteri på 85 kilowattimer og en høyytelses omformer. Den akselererer til 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder. Topphastigheten oppgis til 210 km/t og motoren yter 421 hestekrefter. - Skulle jeg kjøpt Tesla i dag, hadde jeg valgt den vanlige S-modellen med ca 360 hestekrefter. Det holder i massevis, sier Tesla S Performance-eier Jesper Krumm.

Sparer mye på elbil

Jesper Krumm er overbevist om at der god økonomi å kjøpe, og ikke minst bruke, elbilen Tesla.

— Jeg regner med at jeg sparer nærmere 50.000 kroner årlig på å kjøre denne bilen sammenliknet med en tradisjonell diesel- eller bensinbil, sier Krumm og presenterer følgende regnestykke:

— Med kontor i byen måtte jeg ha leid parkeringsplass til bilen. Det koster rundt 1500 kroner per måned. Jeg slipper bomavgiftene på 7500 kroner, slipper årsavgiften på ca. 3000 kroner og kjører mila for ca to kroner mot minst åtte kroner med en vanlig bil. Det betyr sparte drivstoffkostnader på rundt 18.000 kroner i året, sier Krumm som selvsagt er spent på hva han får igjen når bilen en gang skal byttes inn.

Men den usikkerheten lever han greit med, ikke minst fordi verdien på bilen har økt med 13-14 prosent siden han kjøpte den.