KRISTIANSAND: Nå er den også på Sørlandet, bilen som omtales som elektrosjokket innenfor bilbransjen, Tesla S. Og at folk er interessert fikk vi oppleve da vi prøvde bilen i Kristiansand denne uka. Interesserte stimler sammen rundt el-bilen. Og de mest ivrige ber pent om en prøvetur rundt kvartalet.

Men så er da også Tesla S spesiell, og gir eieren god grunn til å smile bredt. For her får du luksusbilfølelse og millionbilutseende for rundt en halv million kroner. Fritatt for alt av avgifter som den er, er det nesten som du får luksusbil på blå resept. Og hvem kan vise til at de har en bil med over 400 hestekrefter som akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder? Uten at staten tar ei krone i avgift for alle kreftene.

Selv den rimeligste varianten til rett over 500.000 kroner gir deg 302 hestekrefter. Grunnprisen for verstingen med 416 hestekrefter koster "bare" 597.800 kroner.

I tillegg får du fritt bevege deg i kollektivfeltet, parkere gratis på offentlige parkeringsplasser, glemme alt som heter rushtidsavgift og bompenger i en bil som med de vanlige avgiftene hadde kommet på godt over millionen. Det eneste du må ut med, er en miniutgave av årsavgiften på under 500 kroner.

Ekstremt raskt

I Kristiansand: Tesla S, el-bilen alle snakker om og med venteliste for levering, er på plass i Kristiansand. En stor bil, nesten fem meter lang og to meter bred og med en vekt på 2,2 tonn. Her er den fotografert i Gjestehavna i Kristiansand. Foto: Tore André Baardsen

Største faren for å bidra til statskassa er nok fotoboksene og politiets radar. For Tesla S P 85+, som var den utgaven vi prøvde, er farlig rask. Ja, nærmeste tanken vi får, er at dette må være bilindustriens mix mellom en starfighter og en dreamliner. Bare enda mer futuristisk! For det er når du starter bilen, du virkelig får oppleve hva en Tesla S er for noe. At det er mulig å bevege 2,2 tonn bil så raskt og så lydløst, er nesten absurd.At amerikanske biler går raskt rett fram, er ingen nyhet. Men med mesteparten av kiloene plassert i form av batterier under gulvet bare centimeter over bakken, får bilen et tyngdepunkt som er så lavt at den ligger klistret til veien.

— Ja, som et vått ullteppe, sier Jesper Krumm, smilende eier av Kristiansands første Tesla S. Etter noen dager bak rattet i den nye el-bilen, snakker han gjerne om tesla-gliset, om kjøregenskaper og ikke minst dataløsninger.

17 tommers skjerm

Storskjerm: På den 17 tommers skjermen på dashbordet styrer du det aller meste i bilen. Her har du også kontinuerlig internetttilgang og ryggekamera med HD-oppløsning. Foto: Tore André Baardsen

Mannen som selger Apple-produktene på Sørlandet viser gjerne fram den 17 tommer store skjermen der du styrer så å si alt i bilen. Kun to små tradisjonelle knapper finnes, en til hanskerommet og en til nødblinken. Resten går via skjermen der du hele tiden har internett-tilgang. Kun sperret for videovisning av sikkerhetsmessige grunner. — Skjermen likner på en Ipad, sier Krumm og leker med tanken om at dersom Apple skulle laget en bil, så måtte den blitt omtrent som Tesla Model S.Det spesielle med denne bilen i tillegg til alle hestekreftene og luksusfølelsen, er rekkevidden. For mens de mindre el-bilene, som har solgt som varmt hvetebrød i Norge den siste tiden, nøyer seg med en rekkevidde på rundt 15 mil, oppgir Tesla nærmere 50 mil som rekkevidde på utgaven med det største batteriet.

— Jeg startet fra Hovden med rundt 85 prosent "full tank" søndag, forteller Krumm. - Da jeg kom hjem til Søgne, var det 17 mil igjen "på tanken".

Egne ladestasjoner

Ekstra plass: Når motoren tar minimalt med plass, får du et romslig ekstra bagasjerom under panseret. Til sammen er det bagasjeromsvolum på nærmere 800 liter. Foto: Tore André Baardsen

Tesla har opprettet egne ladestasjoner flere steder i Norge der Tesla-eiere kan lade gratis. I Lyngdal og på Brokelandsheia finnes slike stasjoner der du lader 80 prosent kapasitet i løpet av halvtimen. Og det bygges ladestasjoner i en rekke europeiske land slik at Tesla-eiere ikke skal ha mer enn ca 300 km til nærmeste ladestasjon.Jesper Krumm innrømmer gjerne at han er en bilglad mann. — Vel å merke innenfor fornuftige budsjetter, legger han til og forteller at han gikk fra en Skoda Octavia RS til den nye el-bilen. Han tror bilen er et eksempel på hvor bilindustrien er på vei, tenkte selv i ett år før han bestilte bilen og er spent på hvordan den med bakhjulstrekk og 416 hester oppfører seg på vinterføre.

— Den er blitt testet på norsk vinterføre til strålende kritikker, så jeg har stor tro på at det kommer til å gå bra, sier Krumm som regner med å spare opp mot 40.000 kroner i året på å kjøre el-bil sammenliknet med tradisjonell bensin- eller dieselbil.

— Godt timet i forhold til rushtidsavgiften?

— Ja, men det var ikke derfor jeg bestilte denne el-bilen, bilen Finansavisen omtalte som "en Ferrari på blå resept", ler Jesper Krumm.

Vil ikke skattlegge Tesla

Skateboard: Bilens "skateboard" som Tesla kaller batterikassen, utgjør det meste av bunnen i bilen og sørger for et svært lavt tyngdepunkt. Noe som selvsagt betyr mye for kjøreegenskapene. Foto: Tore-André Baardsen

Alf Holmelid vil ikke skatt— eller avgiftsbelegge Tesla-bilen fordi det er en luksus-bil. - Det er viktig å holde en konsekvent linje her. Og det er at biler som ikke forurenser, er fritatt for avgifter. Fordelingspolitikken får vi ta over andre former for skattlegging, som f. eks en økning av formueskatten, mener stortingsrepresentanten for SV.- Hva vil skje med de mange fordelene el-bilene har når antall biler øker sterkt?

— Jeg håper og tror at de vanlige el-bilene om noen år vil dominere i Norge. Bilavgiftene i Norge er delt mellom avgift på veislitasje og på forurensning. El-biler er fritatt for begge. Men også el-biler sliter på veiene, og derfor kan det kanskje være grunn til å vurdere denne avgiften, sier Holmelid som understreker at el-bilene har fått en langsiktighet når det gjelder fritak for avgifter og beholde fordeler fram til 2018, og denne langsiktigheten må ikke endres, mener han.