OSLO: — Vi går ut med et kraftig varsku foran årets båtsesong fordi vi frykter at ulykkestallene vil bli enda verre i år enn tidligere dersom vi ikke klarer å endre folks holdninger til alkohol på sjøen, sier daglig leder Trine Stensen Lunde i Alkokutt til NTB.

Det blir stadig flere ulykker med fritidsbåter på sjøen, nordmenns holdninger til alkohol er blitt mer liberale, og det er blitt flere og raskere båter i skjærgården. For tredje året på rad går derfor en rekke aktører sammen for å få ned ulykkestallene til sjøs. Kampanjen «Klar for sjøen» håper å få flest mulig båtførere til å holde seg edru på fjorden i sommer.

Gambler

En av tre som drukner har drukket alkohol. I fjor omkom 34 personer på sjøen. Fall over bord, kantring og kollisjoner er de viktigste årsakene.

— Mange båtførere gambler. De vet at promillegrensen er 0,8 på sjøen, men de drikker og håper det går bra, sier Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo.

Tallet på båtførere som blir tatt for å kjøre i beruset tilstand er nesten firedoblet siden 2004. — Ulykker på sjøen kan få alvorligere følger enn ulykker på veien fordi muligheten for å bli reddet er mer tilfeldig, sier havnepolitisjefen.

- Mye galskap

I en MMI-undersøkelse i fjor svarte 90 prosent av befolkningen at båtførere bør holde seg edru. I år mener 81 prosent det samme. 72 prosent av mennene mener alkohol og båt ikke hører sammen, mens 88 av kvinnene svarte det samme. Det er ungdom i alderen 15 til 24 år og menn mellom 40 og 60 år som har de mest liberale holdningene til alkohol på sjøen, viser MMI-undersøkelsen, som er gjort foran årets kampanje til sjøs.

— Det er mye galskap på fjorden sommerstid. Folk tøyer grensene hele tiden. De får stadig større båter og mer fancy utstyr som de ikke kan bruke, sier Atle Rønning i Røde Kors’ vanntjeneste i skjærgården utenfor Nøtterøy, Tjøme og Tønsberg.

Båtførerbevis

Fra 2008 blir båtførerprøven obligatorisk dersom man skal kjøre båt over en viss størrelse. Et forslag hvor det kreves båtførerbevis for å føre en båt over 7 meter eller som har over 25 hester, skal ut på høring neste uke.

— Vi tror ikke at folk nødvendigvis blir så mye bedre båtførere ved å ta båtførerbeviset, men da har vi iallfall noe å ta fra dem dersom de driver uvettig kjøring, sier generalsekretær Jan-Erik Næss i Kongelig norsk Seilforening til NTB.

Kampanjen «Klar for sjøen» er et samarbeid mellom Politidirektoratet, Kongelig Norsk Båtforbund, Kystverket, Norges Seilforbund og Kongelig Norsk Seilforening, Sjøfartsdirektoratet, AlkoKutt, Røde Kors og Redningsselskapet.