OSLO: — Det har vært en kraftig økning i motorstyrke på norske fritidsbåter. Før lå det snekker og landstedsbåter i båthavnene, nå er det skjærgårdsjeeper med flere hundre hester. Det er rene fartsmaskiner, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til Aftenposten.

Promillegrensen er i dag 0,8 for førere av fritidsbåter, mot 0,2 for personer som kjører bil. Ingvar Johnsen mener båtlivet er i ferd med å brutaliseres, noe som øker faren for ulykker.

— Slik det er nå, bør man se på 0,8-grensen. Vi ser at de styggeste ulykkene skjer i en kombinasjon mellom høy fart og alkohol. Vi ser derfor behov for å senke grensen, sier Johnsen som ikke har tatt stilling til hvor promillegrensen bør ligge.

Helt edru

Generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund deler bekymringen, og anbefaler førere av hurtiggående båter å holde seg helt edru.

— De båtene stiller store krav til føreren. Jeg ville ha stor forståelse hvis man satte ned promillegrensen for hurtiggående båter, sier Syvertsen. Han mener imidlertid at han fortsatt bør ha anledning til å ta seg en øl til maten når han er ute i sin egen cabin cruiser, som ikke kan gå fortere enn 20 knop.

— Jeg blir ikke noen dårligere båtfører selv om jeg tar meg en pils eller et par glass hvitvin til rekene, så lenge jeg holder meg under 0,8 i promille, sier Syvertsen.

Kjører ikke i kø

Syvertsen begrunner det med et mye lavere ulykkespotensial på sjøen.

— Du kjører ikke i kø i sjøen. Og i de ulykkene man har hatt med promille på sjøen, har den vært langt over 0,8, sier Syvertsen.

Assisterende politidirektør Vidar Refvik er ikke helt på bølgelengde, men understreker at politiet forholder seg til dagens promillegrense.

— Men uansett promillegrense, hører ikke alkohol og båt sammen, sier Refvik. Det samme sier justispolitisk talsmann for Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen. Han ønsker imidlertid ikke å ta stilling til om promillegrensen bør ned.