Se byggestarten på TVSør i kveld klokken 17.30.

FINLAND: I går startet byggingen av Color Lines nye Superspeed-båt, som skal erstatte Christian IV på strekningen fra Kristiansand til Hirtshals. Det er det Røkke-eide skipsverftet Aker Yards i Rauma i Vest-Finland som bygger båten.

— Alle synes det er en stor ting å få ny båt, sier linjedirektør Terje Marcussen, som overvar produksjonsstarten i går.

Byggestart i går

Tradisjonen tro, banket Trond Kleivdal inn initialene i den første skrogplaten i den nye ferja.

Etter at tradisjonen var ivaretatt, trykket Kleivdal på knappen og startet utskjæringen av den aller første bunnplaten i den nye Superspeed-ferja.

Det finske verftet vil bare bruke litt over et år på å ferdigstille den gigantiske båten. Med en lengde på hele 211,3 meter, og et fire kilometer langt bildekk, vil kapasiteten til og fra Danmark nærmest bli ubegrenset. Dette er langt større enn Christian IV, med sine beskjedne 150 meter. Den 8. desember 2007 blir det høytidelig dåp av Superspeed i Kristiansand.

Bestilte to båter

Color Line har bestilt to identiske båter, og den andre båten blir levert våren 2008. Den skal gå fra Larvik til Hirtshals.

— Dette er en stor satsing for oss, men vi har tro på konseptet, sier Kleivdal, som ikke vil kommentere billettprisene ennå.

Både Kleivdal og Marcussen mener at Superspeed vil revolusjonere ferjeturen til Danmark.

— Det blir svært høy standard om bord. Turen blir en opplevelse for de reisende, sier Marcussen.

Prisen på de to båtene ligger på 250 millioner euro, eller omkring én milliard kroner per stykk. I tillegg skal det investeres en god del i infrastrukturen på land for å sikre effektiv lasting og lossing. Blant annet skal bilene kjøre inn i to etasjer bak i skipet.

Båten får over 50.000 hestekrefter fra fire dieselmotorer og en marsfart på 27 knop.

Drøye tre timer

Dermed tar turen over til røde pølser og kartofler bare tre timer og ett kvarter.

— Med en lengde på 211 meter er det så vidt båten går inn i havnebassenget i Hirtshals, men med vesentlig mer maskinkraft, vil det gå greit å manøvrere, selv i sterk vind, sier kaptein Kurt B. Hansen, som skal følge byggeprosessen av begge skipene, og seile den første Superspeeden.

— Den tonnasjen vi har i dag, spesielt Christian IV, stammer helt tilbake fra 1980-tallet. Nå får vi en kjempegod båt, som holder bra fart, sier en meget godt fornøyd Terje Marcussen.

— Innredningen blir utrolig smakfull, med restauranter, butikker, barer og andre tilbud, skryter Marcussen.

Det er virkelig gigantiske proporsjoner over den nye ferja som skal sende turister over Skagerrak.

Hele 211 meter lang, er den rundt 60 meter lengre enn Christian IV, og kan ta nesten 2000 passasjerer. Det blir bare lugarer til lastebilsjåfører. Color Line jobber nå med å forenkle innsjekkingen for å gjøre turen mest mulig effektiv. Selskapet jobber med å utvikle et elektronisk system likt det som i dag finnes på flyplasser. Dermed skal ferja ligge kortest mulig tid til land.

— Det skal bli godt å bytte ut Christian IV, men den har vært en trofast tjener i mange år. Da vi byttet ut Skagen, var det svært mange passasjerer som tok farvelturer, og slik kommer det til å bli nå også, tror Marcussen.

FAKTA:

De nye båtene

Prisen på de to båtene ligger nå på 250 millioner euro.

Bilene kjører inn i to etasjer bak i skipet.

Båtene får over 50.000 hestekrefter fra fire dieselmotorer.

Marsjfart blir 27 knop.